Ještě k Listopadu

Nemohu tak nějak opomenout výročí, které okolo nás kvapem proběhlo před několika dny. 17. listopad 1989 je bezesporu velmi důležitým dnem našich novodobých dějin. Praha se již dlouhou dobu chystala na velkolepé oslavy, z nichž já sám jsem ale neměl skoro nic, neboť většinu tohoto dne jsem strávil mimo Prahu a pak také několik hodin ve vlaku ČD.
Po náročné jízdě vlakem jsem se chtěl trochu projít a vzal to tedy od Hl. nádraží na Václavské nám. a pak dolů na Můstek. Na "Václaváků" byl zrovna nějaký koncert, ale prezentovaná hudba mě zrovna moc nezaujala.
Nějak mě tak ale po té cestě Václavským náměstím (a častému vyhýbání se rozličným lidem, kteří bůhví proč neustále šli v protisměru) napadlo, zda při těch vělkolepých oslavách tak trochu nezapomínáme i na jiné významné dny spojené právě s datem 17. 11.
Nemíním tu nějak devalvovat hodnotu 17. 11. 1989, neboť se domnívám, že tento den nastartoval poměrně zásadní obrat v naší zemi (a který by ale tak jako tak musel přijít dříve či později. Dokážete si totiž představit režim osmdesátých let v dnešní éře internetu a mobilních telefonů?), na který však i dnes existují poměrně rozličné dohady a.... konspirační teorie.
Konspirační teorie jakožto jev sám o sobě je podle mě jevem převelice zajímavým, neboť nám hodně napoví i o nás samých. Internet je plný konspiračních teorií, stačí si zalistovat rozličnými diskusemi na politicko-historická témata a hned se dozvítě několik překvapivých informací, třeba že TGM byl služebník žido-zednářské lobby, že zednáři stojí za Velkou Francouzskou revolucí 1789 a že celá "sametová revouce" je jen takovou habaďůrou. Je velmi zájímavé i k čemu se podobné konspirační teorie vztahují. Takřka bez výjimky jsou to události historie, které tak či onak svým způsobem hýbaly světovým děním. Události bezesporu významné, ale z hlediska popularity a senzačnosti poněkud slabší si pozornost konspirátorů obvykle nevyslouží... jako třeba 17. 11. 1939. Trochu jsem pátral po internetových stránkách a nepodařilo se mi najít žádnou konspirační teorii (mimochodem, toto označení konspirátoři neradi slyší), která by se tímto dnem zabývala. A to mi přišlo trochu škoda, stejně jako mi přišlo trochu smutné, že k tomuto datu se žádná velká připomenutí nekonala. Přitom od 17. 11. 1939 uplynulo hezky symbolických 70 let. Dovolím si menší připomenutí:
17. listopadu toho roku byly na příkaz říšského protektora von Neuratha zavřeny české vysoké školy, několik studentů - asi 9000 - bylo popraveno a asi přes tisíc dalších byl deportován do rozličných vězení a táborů. Jednalo se o nacistickou odvedu proti demonstracím 28. 10. a 15. 11. Druhé datum bylo datem pohřbu studenta Opletala, který byl smrtelně raněn na demonstraci, která se odehrála 28. 10. Po Opletalovi se dnes jmenuje jedne boční ulice Václavského náměstí, Jan Opletal tedy "obdržel" poměrně lukrativní místo. Hůře je na tom druhá oběť těchto demonstrací, dělník Václav Sedláček, ten dodnes nemá nikde ani svoji ulici a jeho jméno je pro širší veřejnost de facto neznámé.
Apeluji tedy tímto článkem na všechny tvůrce konspiračních teorií a jedince, kteří mají v kompetenci "tvoření" názvu ulic - udělejte s tím něco.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Meoskop

Virtuální pomníky

Hádej, kdo je vrah (2022)