Cikáni do práce?

Současné situaci na severu naší země se bezesporu věnuje hodně informačních toků, nicméně dovolil bych si upozornit na video serveru romea.cz, které naleznete na konci tohoto příspěvku. Dav tam pokřikuje větu z mého nadpisu. Jsem zvědav, kdo z nich by Roma (výraz cikán záměrně nepoužiji, ne proto, že bych jej měl za hanlivý, či snad nespisovný, ale proto, že dané etnikum dává přednost termínu Rom - nedej bože, kdyby se jednalo o Synthy - nicméně cikánskou pečeni si vždy dám rád a nikdy ji nebudu říkat jinak :-)) doopravdy zaměstnal, kdyby k tomu měl možnost.
Musím se přiznat, že z uvedených záběrů mě trochu nepříjemně mrazilo. Jak už jsem na tomto místě psal dříve, mám daleko k tomu zastávat se útočníků a agresorů (ať už mají barvu pokožky třeba fialovou), nicméně nejsme na divokém západě, aby zde "soudce Lynch" rozhodoval o tom, kdo je "v právu" a kdo nikoliv.
Dost mě také zarazil pokřik demonstrujících, jejich "Češi, Češi", či zvolání "Čechy Čechům". Například má přítelkyně je z Moravy. Jak k tomu přijde? O Slezsku nemluvě. Žil jsem dosud v přesvědčení, že příslušnost k zemi se u nás určuje ne na základě národnostního principu, ale na principu občanském. Asi jsem se zmýlil, dost přesně to dokresluje několik komentářů na youtube.com, kde např. uživatel Dogydog919 si dosud není vědom toho, že tato země není jen "naše", ale i "jejich". Docela by mě zajímalo jak by se tvářil, kdyby se tu teď vynořili potomci Bójů (vím, je to hloupost) a začali si toto území nárokovat.
A propos, jak si mohou být všichni ti praví Češi tam tak jistí, že kdesi hluboko v sobě nemají trochu romské krve?
Možná bych se k daných událostem neměl vyjadřovat, v té oblasti nežiji, mé zkušenosti jsou tedy značně povrchní, ale nedá mi to... Mezi lidmi u nás obecně je znát velký tlak, snad frustrace z polistopadového vývoje, ze zkorumpovanosti politiků, šílených státních zakázek, papalášství, apod. Nechci dělat z Romů svatoušky, jsem si vědom vysoké míry kriminality tohoto etnika, nicméně nikdy a za žádných okolností nesmíme uplatňovat princip kolektivní viny. Soudí snad nás, kolektivně (ať už to "my" jsme kdokoliv) za zločiny totalitního režimu padesátých let?
(P.S. video mi z technických důvodů vložit nešlo, takže sem dávám pouze odkaz).

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Meoskop

Virtuální pomníky

Hádej, kdo je vrah (2022)