5 způsobů jak pokazit návštěvu restaurace

Návštěva restaurace obvykle bývá spojena s příjemným zážitkem. Po náročném výletu se trochu občerstvit, doplnit kalorie. Jindy třeba oslavit něčí narozeniny, promoci, atd... Restaurace bývá dost často místem spokojeného prožitku mnoha lidí, často také místem, kde se zhmotňují naše gastronomické sny a myšlenky. Existují ale události, které tyto zážitky mohou dost slušně pokazit, minimálně tedy z mého úhlu pohledu.

1. hudba
Určitě to znáte, přijdete někam do restaurace, celkem hladoví, ale zároveň příjemně naladěni, a chcete před jídlem (popřípadě klidně i během jídla) spolu konverzovat, probrat (co já vím...) fotbalovou ligu, nový film od Wese Andersona, či třeba nedávné pohlavní radovánky, ale do toho vám tam ze všudypřítomných reproduktorů hrajě nějaká příšerná invazivní hudba z rádia. Většinou to navíc bývá pekelně nahlas, protože si naneštěstí pod jeden takový reproduktor sednete. Vlezlé kolovrátkové songy prakticky znemožňují jakoukoliv konverzaci, ale "lidé to tak prý chtějí, aby nebylo ticho..."
Oč lepší je, když "aby teda jako nebylo to ticho, že..." hraje potichu nějaká nevtíravá hudba, nerušená rádobyvtipnými poznámkami moderátorů a reklam. Co si třeba zaplatit Spotify, hm? Kdepak, tam invence některých provozovatelů nesahá.

2. kouř
Ano, restaurace sice má mít na dveřích označení kuřácká/nekuřácká, ale i když má oddělené místo pro nekuřáky, tak často je takové oddělení pouze "de iure", protože ve skutečnosti se nepříjemně štiplavý pach kouře valí i do vašeho sektoru. Často také musíte projít skrze místo, kde se dost intenzivně kouří (cestou na WC, či třeba už jen při vstupu do restaurace). A co si budeme povídat, i když má restaurace nějaké ty "nekuřácké hodinky", tak všudypřítomný pach lze jen těžko vyvětrat. To se to pak přeje dobré chuti k jídlu...

3. podivná jídla
Teď nemyslím pouze jídla podivné chuti a složení, byť to je také dost často pěkné zklamání (někde se řídí zásadou: hlavně ať je toho hodně, kvalita je vedlejší, protože NÁŠ ZÁKAZNÍK TO TAK CHCE!). To co mám teď ale primárně na mysli, jsou prapodivné názvy, pod kterými si lze jen těžko představit něco konkrétního (pokud to samozřejmě není rozepsáno níže v závorce). Přijde mi, že celkem dost českých restaurcí používá záměrně příliš mnoho surovin, ty se pak tak všelijak chuťově mlátí a ve výsledku je jeden velký zmar... To vše korunují ještě sáhodlouhé jídelní lístky (ať si každý něco vybere, NÁŠ ZÁKAZNÍK TO TAK CHCE!), kde jsou perly typu "Kapsa paní nadlesní".

4. pachy...
Odstraňovat pachy ve velkém je v podstatě "vymoženost" až 20. století, ale proč ji nevyužít? Skutečně, cítit dnes při vstupu do restaurace smíšený zápach cigaret a připáleného oleje na smažení je zážitek zvedající žaludek. Ještě si tak představte, že na tom oleji se pravděpodobně bude smažit i vaše "kapsa paní nadlesní"... Někdy takový pach vane i ven na ulici, to je panečku reklama...

5. obsluha
Pravdou asi je, že hodně dobrá obsluha dokáže napravit celkový dojem, ale platí to pochopitelně i obráceně. I když vám třeba jídlo chutná a nesmrdí to tam jako v psinci, tak arogantní chování zážitek kazí. Několikrát se mi stalo, že si vybírám z jídelního lístku a číšník říká, "to nemáme, to také ne,...to ano, ale jen s touto přílohou, jiná už není". Taková zkušenost pak dokonale otráví chut dávat si vůbec něco. Někdy mě také dost zlobí, že se v restauraci usadíte, přijde obsluha a řekne, "co si dáte?", aniž by jídelní lístek předložila, neboť jaksi předpokládá, že si jej sami (!) vezmete při vstupu do restaurace. K tomu skutečně asi nemá cenu cokoliv dodávat. Snad jen to, že i při takové úrovni služeb neváhá předpokládat, že dostane těch cca 10% diskrece (ne, obsluhování v restauraci je práce jako každá jiná, a pokud se dělá vyloženě špatně, spropitné přijít automaticky nemusí).

Nechci zase vehementně paušalizovat, podle mě se úroveň našich restaurací za posledních cca 10 let trochu zvedla (nebo se mi to třeba jen zdá, protože do těch příšerných nechodím). Dost často je ale nepřímo na vině i zákazník, zvyklý na "český standard" a nepožadující něco lepšího. Není-li poptávka, nebude ani nabídka.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Meoskop

Virtuální pomníky

Hádej, kdo je vrah (2022)