Life is Strange


Doba, kdy se říkalo, že počítačové hry jsou nezralou zábavou dětí a adolescentů je už dávno pryč. Generace zvané X a Y dospěly a svůj koníček si mnohy přenášejí dále. Spolu s nimi "dospívají" i ony hry. Samozřejmě i dnes se objevují tituly, které jsou hloupé, ploché a člověk nad 20 je snad ani nemůže správně docenit, nicméně výrazně podle mého názoru přibývá těch, které se snaží působit promyšleněji, sofistikovaněji a - omlouvám se za to podivné slovo - dospěleji.

A Life is Strange (dále LiS) mezi ně bezesporu patří.

Někdo by snad mohl namítnout, že to v podstatě ani není hra. Přiznávám, že ke klasickému hraní tam toho zase tak moc není (několik adventurních hádanek a hledání správné cesty skrze rozvětvené konverzace postav), ale i tak se nebojím LiS označit za hru, a to dokonce za hru velmi podařenou. Svým konceptem trochu připomíná tvorbu Telltale Games (např. The Walking Dead), tedy komu sedlo toto hraní, tak u LiS bude podle mě dost nadšen...

... přitom celý příběh začíná poměrně fádně. Pomineme-li počáteční noční můru (která mi osobně evokovala titul Alan Wake), tak brzy zjistíte, že jste v těle čerstvě 18leté školačky Max, která žije celkem běžný život amerického studenta. Snaží se studovat fotografii (používá starý polaroid) a čelí klasickým nástrahám svého života, jako je popularita ve třídě, šikana, apod. Nic extra výrazného. Tedy až na takovou drobnost, kdy zjistíte, že Max má schopnost vrátit čas zpět, podívat se na výsledek svého jednání a podle toho se rozhodnout co dál.

Tento rozměr dává hře přímo geniální zápletku a řeší tak ono oblíbené hráčské save/load dost originálním způsobem. Ve hře jednoduše nemůžete zemřít, protože v okamžiku, kdy to skutečně hrozí, tak s Max můžete vrátit čas a rozhodnout se jinak a zachránit sebe, jiné, popř. celé město. Ano, až takové volby tu totiž hrozí.

LiS patří mezi ty hry, kde si víceméně samy "šijete na míru" další příběh. Následky vašich rozhodnutí budou rámovat celý děj a bude na nich záležet kdo přežije, apod. Osobně si myslím, že tu rozhodnutí mají větší váhu než třeba v The Walking Dead, nicméně nečekejte, že příběh zcela změníte. Spíše vyberete cesty, kterými se ke konečnému cíli dostanete (existují 2 konce, z nichž ani jeden není úplně optimistický, ale tak už to bývá..., Life is Strange).

A že je rozhodně co poznávat! Arcadia Bay (název městečka, kde se děj odehrává) totiž není jen tak nějakým ospalým zapadákovem, ale po vzoru slavného Lynchova seriálu Twin Peaks se zde skrývá mnoho (někdy děsivých) tajemství, která jen čekají na to, až je začnete objevovat. Podivné vztahy mezi studenty, pohřešovaná dívka a zvláštní přírodní jevy, to jsou ty potřebné druhy herního koření, které vás do hry vtáhnou a jen tak nepustí pryč. Koncepcí to skutečně připomíná seriál, protože LiS je epizodická hra (má 5 částí) a na začátku (krom první epizody) se ozve ono obligátní "previously on..." Epizody jsou vyvážené, vždy končí nějakým zajímavým vyvrcholením, které navnadí na další část. Menší výtku bych měl jen k epizodě poslední, která mi přišla trochu nepřehledná a zmatená

Krom zmiňovaného Twin Peaks na mě z LiS trochu dýchla i známá Kingova kniha Carrie, hrátky s časem zase mohou připomenout film The Butterfly Effect, poznávání okolí připomíná hru Gone Home. Hra je navíc velmi vkusně orámována i po zvukové stránce, což se netýká jen skvělého soundtracku (kde figurují skupiny jako např. Alt-J, Foals, apod.), ale i ozvučení obecně. Atmosféra ve stodole a v "Dark Place" (počkejte až se tam dostanete) je i díky tomu velmi silná.

Buď jak buď, za nějakých cca 13 hodin herního času tahle série skutečně podle mě stojí. Pokud se vám navíc vždy líbil Twin Peaks, tak není co řešit :-).

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Meoskop

Virtuální pomníky

CID