Co je pořád s tou svobodou?

Svoboda je asi jedno z nejužívanějších slov současnosti a upřímně se přiznám, že ani neznám člověka, který by o sobě řekl, že nemá rád svobodu, či je zastáncem jakési "nesvobody".

Až by se skoro zdálo, že jsme tu všichni náramně svobodomyslní.

Jako průšvih mi přijde, že každý si pod pojmem svobody představí možná trochu něco jiného, takže určitá skupina lidí si tento pojem naplní třeba tím, že může před druhými zvracet a hlasitě prdět a to tak, že jakékoli napomenutí je omezením jejich práva na "názor", vyjádření, svobody, apod.
O své svobodě vdechovat kouř často a rádi mluví mnozí kuřáci. Je jen jejich věcí jestli si ničí zdraví, neboť se k tomu svobodně rozhodli. Podobně svobodný je i tedy i člověk na tvrdých drogách, člověk trávící veškerý volný čas u výherních automatů, apod. Je to svoboda? Asi ano, ale pravděpodobně nebudu jediným člověkem, kterému zrovna taková svoboda přijde dost… nesvobodná.

Plnohodnotná svoboda totiž podle mě není jen o tom, že nám něco nebrání vykonat libovolný úkon, ale podstata spočívá i v reálném náhledu na svoji situaci. Jen těžko tak může být v naší společnosti zcela svobodný člověk, který nezná hodnotu peněz, neumí si nic spočítat. Stejně tak mi moc svobodný nepřijde člověk závislý ná silných návykových látkách, který se pak jen těžko může rozhodovat na základě nějakého svého "dobra" a prospěchu. Lze si důvodně představit, že pokud by závislý nebyl, tak by se choval jinak. Skutečně svobodným tak tu může být v současné době jen vzdělaný (klidně i neformálně) člověk, který s čistou myslí dokáže posuzovat situaci.

Chápu, že někomu se může zdát hrozné, že stát někdy naši svobodu omezuje a snaží se třeba sebevrahům zabránit v dokonání činu seskokem, ale podle mě tito lidé obvykle moc svobodní nejsou, koneckonců dost z těch zachráněných svého původního záměru poté nakonec lituje. Stejně tak mi moc svobodní nepřijdou lidé jednající v afektu, pod vlivem alkoholu, apod.

Je mi jasné, že můj názor se může leckoho dotknout, ale podle mě svobodu člověk dokáže jen velmi obtížně pojmout (a ještě obtížněji žít), protože homo sapiens sapiens je bytost některého aspekty současného pojetí svobody nesplňující, neboť se dost často chová stádním způsobem (stačí si uvědomit, jak se většina lidí chová v davu, či jak např. o konformitě informuje sociální psychologie).

Ještě horší si je pak uvědomit, co vše se ve jménu svobody ve světě uskutečnilo. Byla tu svoboda různých národů obsahující jejich nárok na nějaké území a s tím spojenou likvidací tamních obyvatel, sociální skupiny, etnické skupiny, apod. Když nad tím tak přemýšlím, tak jako klíčové mi dost přijde, když už tak přijde řeč na svobodu, nezapomínat na to, že je dobré do té diskuse zkusit zahrnout i svobodu ostatních a i lidi z jiných skupin brát jako plnohodnotné lidi (navzdory jejich vizáži, preferencím, apod.), na to se podle mě ke škodě mnoha lidí dost zapomíná.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Meoskop

Virtuální pomníky

CID