Bezpečnost pro všechny

To že se blíží sněmovní volby, je možné poznat i v okamžiku, kdy člověk nesleduje žádná masmédia, tváře politiků s více či méně blbými slogany totiž trčí i podél cest, a to dokonce tam, kde by je snad ani nikdo nečekal. Uhnout asi nejde. Nedávno jsem tak měl tu čest potkat se s billboardem hnutí SPD (to je ta strana T. Okamury, která vznikla v době, kdy kluci z Úsvitu zjistili, že nejsou sobě navzájem Mirkem Dušínem a Jarkou Metelkou české scény), který hlásá zhruba toto: "Ne islámu, ne teroristům, bezpečnost pro všechny." Pěkné, co?
Já tedy samozřejmě chápu, že politické slogany (notabene před důležitými volbami) musí být jasné, jadrné, čitelné a srozumitelné, což vede k určitému zjednodušení. Občas je fajn když se to rýmuje ("Republice více práce, to je naše agitace" - KSČ 1946), možná to ještě někdo Tomiovi a spol. zapomněl prozradit.

Už trochu zarážející je, že samotný slogan začíná negativním vymezením toho, co ono politické hnutí nechce. Až poté si můžete přečíst, co vlastně chce. Samozřejmě, je to jejich volba, ale osobně mi přijde lepší předat voličům zprávu o tom, co chci, než to co odmítám. To je ale spíše banalita, daleko zajímavější je celkové vyznění:

1) islám ne - což asi bude znamenat, že tato konfese tu nebude tolerována, znamená to požadavek na úpravu Ústavy? V celém textu programu SPD se slovo islám objevuje 4x, ale co přesně si pod výrokem "islám ne" představit je docela obtížné. Možná se to nechává na libovůli a fantazii voličské základny… Každopádně ve výše zmiňovaném programu se píše cosi o tom, že by pověřené orgány (PČR, atd.) měly postihovat radikální islamisty. Já chápu, že to může působit jako když se hnípu v nepodstatné blbosti, ale jsem přesvědčen, že nejeden volič z toho může být zmaten. Třeba si představí, že po vítězství SPD bude následovat násilný exodus muslimů z ČR a ono to zatím jen znamená, že se budou potírat radikálové. Úplně vidím tu frustraci a zklamání,

2) ne teroristům - upřímně, to mi přijde jako naprostá zbytečnost. Znáte snad nějaký politický subjekt jdoucí do nadcházejících voleb, který by prosazoval "ano teroristům"? Ale když ono to vypadá tak pěkně, rozhodně lépe než "všichni muži do armády", či "buzerace při cestování do zahraničí",

3) "bezpečnost pro všechny" - myšleno (dle programu) všechny občany ČR. Já teda nevím, zda nejsem příliš velký hnidopich, ale je Tomiovi a spol. jasné, že mezi těmi všemi občany je třeba i několik tisíc muslimů?

Nedávno jsem kdesi četl článek, zda SPD (a podobné strany) jsou levicové, pravicové, nebo jaké vůbec. Už si nepamatuji k jakému závěru autor (mám dojem, že to byl muž) došel, nicméně podle mě to je úplně jedno. Podobné strany jsou zvláštním levo-pravým hybridem se spoustou nicneříkajících hesel. To se pochopitelně dá říci asi i o jiných stranách, jenže rozdíl je podle mě v tom, že tady jsou ta hesla brána smrtelně vážně. Pokud se například dnes hovoří o těsnějším propojení a spolupráci V4, tak jako fajn, ale odvíjet od toho celou zahraničně-politickou koncepci je dost šílené. V4 je dnes už skomírající projekt.

Ve výsledku se tak jedná o rozporuplný politický hybrid, který podle mého názoru (možná záměrně?) neakcentuje celou řadu aktuálních otázek a problémů. Českou republiku ve skutečnosti ani tak neohrožují islamističtí radikálové (jak může působit po prohlédnutí obrázků z webu SPD), ale jako daleko větší problém mi přijde sociální vyloučení určitých lokalit, množství lidí, kteří sice dřou každý den více než 8 hodin, ale stejně přežívají na hranici chudoby (a rozhodně ne vždy jen vlastní vinou) - jedná se zhruba o každého třetího pracujícího občana.
Dokážu pochopit to, že když si takový člověk přečte cíle SPD, tak jej to třeba duševně uspokojí, ale reálně jeho situaci asi nezlepší (abych hnutí nekřivdil, tak chtějí bojovat proti velkým daňovým únikům - ale která strana nechce, nebo to aspoň netvrdí?).

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Meoskop

Virtuální pomníky

Hádej, kdo je vrah (2022)