Vietcong 2 (PC)


Ještě teď si vzpomínám na tu dobu, kdy světlo světa spatřil první Vietcong. Bylo to hodně zajímavá hra, která šla rozumnou střední cestou, kde na jedné straně byly trochu schématické střílečky typu Medal of Honor a na straně druhé tuhá realistická akce Operace Flashpoint. Vietcong nebyl ani jedním a z obou typů her si podle měl bral to lepší. I zde byly situace, kdy stačil jeden výstřel a bylo po vás, nicméně snad nikdy to nebylo na úkor zábavy a dokonce i naskriptované akce zde působily velmi autenticky, něco podobného by také šlo napsat o omezení pohybu, které bylo neméně zdatně kamuflováno neprostupnou džunglí. Zkrátka a dobře - velmi podařená hra.


Není tedy divu, že na ohlášené pokračování se těšily doslova davy lidí. Výsledek však byl poněkud rozpačitý. Já osobně jsem rád, že svým "šprochem" k němu mohu také přispět, byť tedy s velkým zpožděním. Hra totiž vyšla před dlouhými lety r. 2005. Jo, to byl ten rok, kdy začala vysílat ČT24 a naše hokejky vyhrály ve Vídni (zatím) předposlední titul mistrů světa.

Tematika "americké" vietnamské války je terno samo o sobě. Boje v džungli plné různých nastražených pastí s nepřítelem, který dokáže perfektně využívat bojové prostředí, je prostě velké lákadlo Tvůrcům obou Vietcong her se to myslím povedlo. Jistě, lze mít námitky vůči ideového vyznění (což se týká zejména druhého dílu, kde byl neúspěch ve válce dávám za vinu "proradným politikům", kteří americká vojska z Vietnamu stáhli), ale dá se to ještě přežít. Co se však u Vietcongu 2 dá přežít o něco hůře, to jsou hardwarové nároky. Důvodem proč zde totiž teď smolím tyto řádky je i to, že jsem se díky chybějícímu "železu" ke hře dostal až teď. Na rok 2005 ty nároky totiž byly skutečně obrovské, výměnou za ně ale hráč nedostal nic navíc, naopak grafika zaostávala i za normou roku 2005. Šlo jednoduše o hru s výjimečně odfláklou optimalizací. To zamrzí.
Další výtkou by asi z mé strany byla změna prostředí. Chápu, že zpracovat (nepodařenou) ofenzivu Tet je velké lákadlo. Chvílemi to dokonce vypadá dobře, nicméně ve výsledku tak hra nabízí "jen" další městskou střílecí akci (kde navíc to naskriptování je o level viditelnější a otravnější). To platí zejména pro úvod hry, který má s trochou nadsázky jediný úkol - potenciálního hráče od hry samotné odradit. Pak se situace trochu zlepší a podle mě například level kde se bojuje v (a okolo) katedrály v Hue je velmi podařený.

Hra obsahuje dvě kampaně. Krom obligátní US campaign, kde hrajete za emočně poněkud sterilního amerického důstojníka, dostanete pod ruku i kampaň za vietnamského venkovana, který narukuje do řad Vietcongu. Zdálo by se, že by druhá kampaň mohla být velmi zajímavou výzvou, skutečně to tak chvíli vypadá, vracíte se do staré známé džungle, atmosféru to má slušnou, ale pak...., pak je najednou konec. Ano, kampaň je neuvěřitelně krátká, de facto působí spíše jen jako takový volně stažitelný datadisk. To je hodně promrhaný potenciál, za kterým bude pravděpodobně tlak na brzké vydání a z toho pramenící chyby. Škoda, dokážu si živě představit, jak by skvěle fungovalo kdyby obě kampaně byly vzájemně různými drobnými dějovými linkami propojeny. Velká škoda.

Abych jen netrousil negativa, ona to vyloženě špatná hra není. Pokud přežijete chaotický začátek, nevadí vám černobílé vidění konfliktu a máte danou tematiku aspoň trochu rádi, tak se to dá považovat za zábavně strávený čas. Velkým plusem je také podle mě dobře udělaná audio složka. Pocit toho, že jste skutečně v bitvě v Hue se povedl.
Potenciál to ale mělo daleko větší.

P. S. Hra se dnes už oficiálně neprodává.
P. P. S. Třetí díl asi nikdy nevznikne (byť nápadů by určitě bylo, např. kampaň za člena ARVN, apod.)
P. P. P. S. I přes silná negativa mě to bavilo, a to nejenom čistě nostalgicky Smějící se.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Meoskop

Virtuální pomníky

Hádej, kdo je vrah (2022)