1984 (film)

1984
Je to už nějaký čas..knihu jsem četl poprvé - a nikoli naposled - krátce před zkouškou, které se říká maturita. Měl jsem si - pravda - raději číst asi poznámky k podvojnému účetnictví či makroekonomické ukazatele, nicméně já na několik dní (celkem 3) propadl této knize. Maturita - jen tak na okraj - dopadla dobře, měl jsem samé jedničky.
Mé první setkání se světem Velkého bratra bylo fascinující. Svět, ve kterém se kniha odehrávala, měl nenapodobitelnou atmosféru, tak strašlivě tíživou, že dokázala zadusit byť jen jiskérku naděje. Již tehdy jsem si řekl, že filmové zpracování by mohlo mít něco do sebe, nicméně až nedávno se mi podařilo si snímek (pocházející z roku 1984) opatřit. Dastaňme se k jádru věci, tedy, jaký to vlastně film je? Předně musím říci, že film "jde" věrně dle knihy, což považuji za klad. Nemám moc rád filmové adaptace, kde si autor upravuje děj a nabízí např. i nějaké alternativní zakončení - to je prostě (podle mě) zločin, který by si zasloužil pobyt v místnosti 101.
Hlavní hrdina je W. Smith, člověk žijící (asi) v roce 1984 v absolutně totalitní společnosti, která kontroluje dokonce i mimiku svých občanů pomocí všude nastražených kamer a mikrofonů, společnosti, kde na každém rohu narazíte na tvář Velkého bratra, vůdce strany, která zemi vede. Smith si zažije svoji malou - zprvu jen čistě osobní - revoltu proti systému a díky tomu režim pozná důsledně, do všech podrobností. Dále se asi nemá smysl o ději filmu (knihy) rozepisovat, neboť většina z vás jistě děj zná....a pokud ne, tak není nikdy pozdě to napravit.
Hlavní roli Winstona Smithe sehrál bravurně John Hurt (ano, ten, kterému z bříška vylezl Alien) a i další postavy jsou zajímavě obsazeny, např. Richard Burton a vedlejší roli si "střihla" i třeba Annie Lennox. Kamera, hudba (úchvatná je např. skladba hymny Oceánie) i dekorace + prostředí vhodně navozuje atmosféru potřebnou k vyvolání pocitů bídy, nemohoucnosti i celkové opotřebovanosti či ošuntělosti města a jeho ulic, nádherně to vše kontrastuje se ztvárněním např. takového lesa. Prostě nádhera!
Hodnocení: 94%.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Meoskop

Virtuální pomníky

Hádej, kdo je vrah (2022)