Amos Oz - Jak vyléčit fanatika

Jak vyléčit fanatika (psáno bez otazníku) je poměrně útlounká knížečka, která se mi do mých pařátů dostala díky panu Katolíkovi, za což mu teď trochu opožděně děkuji...
Knížečka samotná se sestává ze dvou přednášek, které pan Oz kdesi kdysi přednášel. V podstatě nám zde předkládá svůj humanisticky založený náhled na problematiku v současném Izraeli. Jeho názory jsou mi celkem blízké, jsou takové upřímné, lidské. Říká např., že problematika v Izraeli pramení z toho, že obě strany (jak Židé, tak Palestinci) mají na území nezpochybnitelné nároky, takže jsou vlastně obě v právu, což je dosti zamotaná situace, kterou pochopitelně fanatici (na obou stranách jaksi odmítají připustit). Řešení se dle pana Oze dostaví v průběhu let, kdy se zem rozdělí na Palestinskou a Židovskou. Rozdělení to jistě nebude lehké, ale jen tak lze situaci v zemi řešit. Velmi se mi líbil i názor pana Oze na podstatu bojů v Izraeli. Píše, že podstata bojů není náboženská, ale pouze majetková, ač se jistě mnohá hnutí snaží spor líčit jako náboženský. To je podle mě zásadný myšlenka, která by mohla přispět k rozřešení situaci. Čili, neposuzovat problematiku dle univerzalistických hodnot náboženských, ale čistě jen jako majetkový spor.
Velice hezké je i Ozovo líčení mentality fanatiků, např. Bin Ladina, se kterým ale ne zcela souhlasím. Domnívám se, že v určitých kruzích více než touha přimět ostatní přestoupit na "naši" víru vítězí touha po moci a majetku. Takovou krátkou ukázku z krátké knížky máme na Kubánských listech.
Kniha je velmi čtivá a je také psána velmi laskavou a lidskou formou. Občas se mi dokonce zdálo, že na mě zpoza stránek vykukuje můj oblíbený Jan Masaryk:-)
Hodnocení: 98%.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Meoskop

Virtuální pomníky

Hádej, kdo je vrah (2022)