Mozartova opera stažena

V Berlíně se stala taková pozoruhodná věc. Stáhla se totiž z repertoáru Mozartova opera Idomenea. Proč? Vysvětlení je takové, že během jedné ze scén představení jeden z hrdinů opery vytahuje z nějakého pytle hlavy Poseidona, Ježíše, Buddhy a Mohammeda. Právě jméno posledně jmenovaného zapříčinilo neuvedení této opery (mimichodem, hra se jmenuje podle jednoho krétského krále - Idomenea), patrně z obav, že by scéna vyvolala nepokoje mezi početnou muslimskou komunitou v Berlíně. Sám nevím, co si o tom mám myslet. Chápu velice dobře, že pro muslimy je prorok Mohammed čímsi velice důležitých a posvátným tak, že již jen jakékoliv jeho zpodobňování je pro ně zločin. Jedná se o jinou kulturu, která je v otázkách přístupu (vlažnosti X horlivosti) k náboženství tolik odlišná od dnes již víceméně ateistického "západu", ale přesto mi tento případ příjde lehce šílený. Stejně jako je na pódiu vytažena hlava proroka Mohammeda tak je tam i Ježíš, Buddha atd... a nezdá se mi, že by to např. křesťanům či jiným náboženstvím nějak silně vadilo. Jistě, asi je to nepotěší, možná si někde zanadávají a rozhodnou se na představení třeba i nejít, ale to je tak asi vše. Nejsou zde sice žádné konkrétní zprávy či informace o tom, co by se mezi muslimskou komunitou v Berlíně asi tak stalo, kdyby opera byla uvedena, ale rozhodnutí divadla hovoří - podle mě - tak trochu o strachu. Nevěřím na nějaký "huntingtonovský" střet civilizací, ale podobné věci mě poněkud znepokojují. Kam až toto vše může zajít?
Je to velice složitá otázka a jsem velice rád, že nejsem ten, který musí podobné problémy rozhodovat.
Jaký na to máte názor vy? Budu velice rád za jakékoliv komentáře.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Meoskop

Virtuální pomníky

Hádej, kdo je vrah (2022)