Zvláštní svátek

Nedávno proběhl takový zajímavý svátek, říká se mu všelijak, ale mám dojem, že název "dušičky" asi nejlépe vystihuje jeho podstatu. Asi jako většina obyvatel naší země jsem se i já vydal navštívit místa posledních odpočinků mých mrtvých blízkých. Z návštěv hřbitovů mám vždy zvláštní pocit, někdy mě přepadna taková podivná touha podívat se na jména všech těch zemřelých, shlédnout data narození a úmrtí a nějak si v mysli rekonstruovat jejich život. Např. tento pán se narodil v roce 1880 - to Tomáši Masarykovi bylo zrovna 30, potkali se někdy s budoucím presidentem? - a zemřel v roce 1942 - jako následek nacistických represálií? Asi není úplně nemožné tyto informace někde dohledat (navíc, když se jedná o lidi z okolí mého bydliště), ale ta nevědomost dává prostor mé fantazii, a to je někdy moc příjemné...
Abych se nějak vrátil zpátky. Navštívil jsem hřbitov ve vesničce, kde má hrob naše rodina z maminčiny strany. To je vám takové zvláštní místo. Můžete na silnici okolo toho hřbitova klidně několikrát jet, ale málokdy si jej všimnete. Je tam takový hezky zastrčený. Když jsem k němu přicházel, tak jej oklopovala mlha, říkal jsem si, že je to atmosféra jako kdesi v Anglii.. Poblíž toho hřbitovu se nachází kostel. Je takový vysoký, monumentální (původně barokní) a skvěle tam sedí. Nedokáži to nějak přesně popsat, ale určité věci na určitá místa prostě tak nějak přirozeně pasují, ten kostel je jedním z nich. Napadlo mě jak to na tom místě asi vypadalo dříve, ne před 50 lety, ale třeba před takovými 400 lety..., měl jsem podobné myšlenky jako ohledně těch jmen mrtvých na náhrobcích.
Krajina se mění a lidské myšlení, názory s ní.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Meoskop

Virtuální pomníky

Hádej, kdo je vrah (2022)