Umění, "umění" a u jmění....

Umění je slovo, kterým se ohání mnoho lidí. Otevřete časopis a čtete: umělecká hodnota tohoto představení mě nadchla....či naopak. Slyšíte často: tento muž (či žena) je skutečný umělec. Da Vinci byl umělec, John Lennon byl umělec, Dalí byl umělec....
Problém je v tom, že umění chápeme každý trochu jinak. Když jsem byl malý, tak jsem měl takové pěkné, půvabné hobby - vyráběl jsem ze dřeva lodičky a pak je s bujarými výkřiky radosti pouštěl na vodu na našem zatuchlém rybníčku (nostalgická slza ukápla na klávesnici). Jednou mi kamarád ukázal jeho loďičku - bylá náádhernááá - a já musel v duchu uznat, že postavit tohle je fakt umění. Umění.... Jistě, kamarádovu lodičku by v Národním muzeu asi vystavovali jen stěží, ale stejně, v tu dobu pro mě ta lodička měla stejnou hodnotu jako Mona Lisa od toho výše jmenovaného pána. Umění není něco, co je objektivně dáno. Dále si třeba vezměte K. H. (nikoli Franka, ale..) Máchu, jeho Máj ve své době považovalo za dobrý jen několik málo jedinců. Karel si jej dokonce musel vydat vlastním nákladem (nakonec na tom prý ale i nějakou tu zlatku - či čím se platilo - utržil). Za skutečného umělce jej považujeme až dnes. Kdo ví, co se stane v budoucnu? Třeba bude za vrchol umění považována hudební produkce Lunetic a Kabátu:-).... Ok, to jsem trochu přehnal. Oni ale koneckonců ani tomu Máchovi nevytýkali přímo, že jeho Máj je hrozný, to ne, ale byl málo vlastenecky zabarven (vlastně vůbec...., odpustíme-li si tu zrůdnost jménem Čechové jsou národ dobří), čímžpádem (hezké slovo, což?) se jevil v negativních barvách. Špatné je, když je nějaké umělecké dílo posuzováno ideologickými měřítky, např. tento film nezobrazuje boj dělnické třídy = předělat!!!:-)
Ale co to je "umění"? Je to to, co dokáže na trhu vydělat nejvíce peněz? Pochybuji, jinak by u nás největšími umělci byli vesničtí "kdesi v historii zaseklí" rockeři Kabát nebo také již výše zmiňovaný chlapecký band. Já osobně umění chápu jako vyjádření sebe sama do nějaké podoby - sochy, knihy, obrazu. Nemusí to nutně obsahovat nějaké technické dokonalosti (např. kresba člověka nemusí mít správné proporce) o to přeci nejde. Důležité je, že se na toto umělecké dílo podíváte a NĚCO ve vás zůstane. Donutí zamyslet se nad něčím....
Myslíte si, že např. i počítačové hry náleží do umění? Těžká otázka.. Některé hry mají příběh, který je daleko lepší než příběh různých knih a filmů (např. Star Wars Knights of the Old republic, Planescape Torment, Syberia,..), leckdy mají kvalitnější soundtrack než filmy nebo kvalitnější hudbu než leckteré hudební desky (např. Mafia, Baldur´s Gate), i výtvarné zpracování některých her je občas kvalitnější než některá "běžná" výtvarná díla (Syberia,..)... Osobně se domnívám, že některé poč. hry do umění patří, ale rozhodně odmítám toto tvrzení paušalizovat na všechny hry.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Meoskop

Virtuální pomníky

Hádej, kdo je vrah (2022)