Apocalypto

Na tento film jsem se vždy těšil. Život Mayů totiž není téma, které by filmaři nějak často zpracovávali, což je jistě škoda. Jejich tajemný konec dává podnět k mnohým spekulacím, tak proč trochu nepustit z uzdy fantasii?
Trochu mě zaskočilo jméno režiséra -Mel Gibson. Nevím proč, ale tohoto pána mám spíše spojeného s filmy jako Smrtonosná zbraň či popř. Statečné srdce. Viděl jsem již od Gibsona Umučení Krista, což podle mého názoru nebylo vysloveně zlé, ale...vadilo mi vylíčení Krista jehož největším přínosem světu byla vytrpěná bolest. V Apocalyptu Gibson v podstatě jede "ve stejných kolejích". Utrpení a bolest zde hrají velmi silnou roli.
Příběh se rozvíjí pozvolna, nejdříve máte možnost nahlédnout do běžného dne v životě Mayské (doufám, že to píši dobře) vesnice. Až se s postavami lépe seznámíte, děj se posune dále. Konkrétně na přepadení vesnice, kde jsou vesničané loveni za účelem obětování bohu (bohům?). Pokud mohu posoudit - se svými skromnými znalostmi Mayské kultury a historie - film se velmi drží známých skutečností (odívání, zvyky). Nejpůsobivější pasáž filmu je podle mě situována zhruba do jeho prostředku, kdy se konají lidské oběti. Krátce předtím vás režisér ještě vezme na kratičký exkurz do říše Mayů (konkrétně jejich města) a vy máte možnost pozorovat civilizaci krátce před jejím koncem. Civilizaci, jež se dostala k pomyslnému blahobytu a začala být nahlodávána zevnitř, nemocemi, ztrátou morálky a zoufalou touhou po návratu boží přízně.
Posledních zhruba 50 minut filmu se mi už ale mnoho nezamlouvalo, tím rozhodně nechci napsat, že by byly špatné, ale zajímavě rozjetý film se v tu chvíli změnil jen na pouhou akčně pojatou honičku v pralesích a na postupné likvidování nepřátel (trochu ve stylu Johna Ramba). Což je jistě škoda. Kdyby se tvůrci ještě více zaměřili na deskribci Mayské kultury a života, tak by snímek mohl být zajímavější, nicméně i takto je to velmi zdařilá záležitost a to už vůbec nemluvím o tom, že fim je natočen s původním zněním - tedy ve skutečném jazyce (jak se již pomalu stává Gibsonovým zvykem) Mayů.
P. S. Nahoře jsem "típnul" obrázek malé černovlasé holčičky. Úplně z ní šel strach... Podívejte se do těch očí...

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Meoskop

Virtuální pomníky

Hádej, kdo je vrah (2022)