Vzpomínky

Jaká je první věc, kterou si ze svého života pamatujete? Nedávno jsem nad tím přemýšlel a musím upřímně říci, že nevím. Z raného dětství si toho - podobně jako mnoho jiných - moc nepamatuji. V paměti mi utkvěly jen takové drobnosti, jež bych snad ani nenazval vzpomínky, neboť často mají jen podobu tvarů, barev...
Pamatuji si např., jak mi mamka jako malému ukazovala nějaký květ a řekla mi, abych si k němu přivoněl. Učinil jsem tak a někdo stojící kolem (kdo? nepamatuji se..) tento moment zvěčnil do podoby fotografického snímku. Co kdyby ten snímek neexistoval? Pamatoval bych si vůbec ještě dnes ten moment? Lidská paměť je zcela fascinující záležitost. Pokud vezmeme v potaz její obrovské možnosti a to, že ji využíváme jen z malého procenta (podle názorů odborníků), tak je to úžasné. Nedávno jsem četl jednu sovětskou sci-fi povídku o muži, který sestrojil přístroj, jež měl obrovskou paměť a choval se jako člověk. Ta "bytost" si nevzpomínala. Prostě jen věděla. On ten proces vzpomínání sám o sobě mám také něco do sebe. Paměť k nám dokáže být někdy milostivá, nepříjemné věci postupem času obvykle otupí a ty příjemné leckdy ponechává.
P. S. Asi bych měl přestat číst toho P. K. Dicka :-).

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Meoskop

Virtuální pomníky

Hádej, kdo je vrah (2022)