Kult hákového kříže (American history X) 1998

Napadá mě, že už jsem tu dlouho nic nenapsal o nějakém filmu. Na filmy pochopitelně koukám...jen nějak nemám potřebu sdílet své zážitky s ostatními.... Snímek Kult hákového kříže je dostatečně - podle mého názoru - mezi veřejností známý. Promlouvá k aktuálním otázkám dnešních dní, a to konkrétně k problematice neonacistických hnutí a jejich ideologií. Vynikající postavu zde zahrál Edward Norton v roli vůdce skupinky neonacistů Dereka a také jeho filmový bratr Ed Furlong (kterého možná znáte ze slavného Terminatora).
Žánrově se jedná o drama, které se snaží popsat motivace jedinců, jež vedou k tomu, že věří a angažují se v organizacích, které vyznávají zvrácenou nacistickou (nebo neonacistickou) víru. Docela bych se přimlouval za to, aby tento - nebo podobný snímek, např. mě napadají kanadské Bílé lži - byl promítnut někde na základních školách frustrovaným teenagerům.
Některé záběry filmu jsou černobíle (ty evokují vzpomínky postav, historii) a některé barevné (současnost), což trochu diváka - tedy mě - při sledování ruší, nicméně je to věc, která se dá přejít. Herecké výkony a přesvědčivost, to je to, na čem film staví. Je možné mu vytknout určitou naivitu - polepšený nácek - a také jisté americké klišé (dialogy), nicméně překvapivý a nečekaný konec je jednou z těch filmových scén, které vám jistě zůstanou dlouho, předlouho v paměti.
Kult hákového kříže je snímkem, který vám patrně dlouho zůstane v paměti. Docela by mě zajímaly reakce některých neonacistů na tento snímek :-). Poznávají sami sebe?

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Meoskop

Virtuální pomníky

CID