Knihy, knihy a... knihy

V knihách se nachází moudrost (říkají jedni), kniha - nejlepší přítel člověka (říkají jedni a ti samí). Je tomu skutečně tak? Jistě, mnoho lidí něco čte, ale dnes dříve neochvějnou pozici knih postupně vytlačují rozličné časopisy (noviny), či články na internetu. Kdepak, o osud knihy jako takové však nemám obavy.
Nedávno jsem byl u kamaráda na jeho chatě, která v sobě skrývá pro bibliofily skutečný poklad. Nachází se v ní něco přes jeden tisíc knih v rozmezí let 1860 - 1980. Žánrově to je velmi rozmanité, neboť tu máme možnost nálezt pohádky, sci-fi, Marxův Kapitál (l!!!), či G. G. Marqueze... Co s takovým množstvím knih? Kamarád se je rozhodl zpeněžit. Udělali jsme tedy seznam (byť neúplný, neboť po cca 9 hodinách práce už člověk nemá moc sil) a ten zaslali některým antikvariátům. Jak jsem zjistil, hodnota knihy je věc značně ošidná. Některé svazky (např. TGM - Rusko a Evropa) se na internetu prodávaly zhruba za cenu několika set korun (tyto výtisky z počátku století), kdežto jinde je vykupovali za cenu zhruba 50 kč, což je rozpětí jisté velké. Nevím za kolik se nakonec celou knihovnu prodat podaří, ale odhaduji, že to bude částka značně neodhadnutelná . Celá tato činnost měla však pro mě několik pozitivních efektů: jednak jsem si procvičil psaní všemi deseti, jež mi od dob střední školy trochu zakrnělo, a druhak mám nyní doje, že se skutečně vyznám v československých knižních nakladatelství druhé poloviny devatenáctého a první dvacátého století . Nikdy člověk neví, kdy se to může hodit, že? Třeba jednou skončím jako pracovník antikvaritátu a budu čekat na to, až mi někdo přijde prodat svoji stařičkou knihovnu....

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Meoskop

Virtuální pomníky

Hádej, kdo je vrah (2022)