Der Baader Meinhof komplex (2008)

Film Der Baader Meinhof komplex (dále jen DBMK) je dílem německého režiséra Uli Edela (který má za sebou třeba takový kvalitní kousek, jakým bezesporu jsou "Wir Kinder von dem Banhof ZOO"). Ani v tomto případě Uli nezklamal. DBMK je vynikajícím filmem se silnou výpovědní hodnotou.
Jak patrně víte, tak tento snímek byl natočen podle skutečných událostí, které doslova otřásaly Německem v šedesátých a sedmdesátých letech. Tvůrci nám zde předestírají nástin všech konfliktů a příčin. K látce se snaží přistupovat pokud možno objektivně, což je samozřejmě moc dobře. Události tedy začínají návštěvou šáha Pahlavího v Berlíně roku 1967, kdy bylo několik demonstrujících studentů doslova zmasakrováno zasahujícími příslušníky policie. Tato scéna, která následuje po předchozích poměrně poklidných záběrech, je výborně natočena. Střih je zde dynamický, zvuky dostatečně děsící. Na mě osobně to zapůsobilo velmi sugestivně. V podobném duchu se nesou i další "akční" scény filmu (např. únos Schleyera). Narozdíl od mnoha jiných snímků jsou tyto scény zpracovány uvěřitelně a realisticky. Zkrátka a jednoduše, někdy mi z toho v kinosále šel až mráz po zádech.
Hlavní postavy byly vybrány velmi pečlivě, jejich fyzická podoba se víceméně shoduje s reálnou předlohou. Podobně je tomu tak i s příběhem filmu. Divák se místy nemůže ubránit (alespoň tedy z počátku) jistým sympatiím ke vznikajícím studentským hnutím, tyto sympatie však - alespoň tedy u mě - zmizí v okamžiku, kdy se z lidí, kteří prapůvodně možná chtěli dosáhnout čehosi dobrého, stávají zločinci.
Ze známějších herců se tohoto podniku účastnil jen Bruno Ganz, což ale rozhodně není na škodu. Všechny postavy jsou ztvárněny značně přesvědčivě - až jim ty levicové revolucionáře skutečně věříte. Českého diváka navíc jistě potěší účast naší země na tomto filmu a i krátká zmínka o srpnu 1968 v začátku.
Nezbývá než říci, že DBMK je hodně (slovo hodně si podtrhněte!) silný film. Tvůrcům se tu výborně povedlo i znázornit početnost a neutuchající sílu RAF, kdy se na místa zatčených (či mrtvých) dostávají další a další členové, nové tváře, ve kterých se divák brzy sice brzy ztrácí, ale efekt "neustále se doplňujících sil" je tím jen zdůrazněn.
Berte to sice s rezervou, ale DBMK je pro mě jeden z nejpozoruhodnějších fimů tohoto roku.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Meoskop

Virtuální pomníky

Hádej, kdo je vrah (2022)