Václav Havel - Odcházení (2008)

Než se vhůru do oblak vznese divoký les rukou, které začnou upozorňovat na zcela důležitý, elementární fakt, že "Odcházení" není ani tak kniha, jako spíše divadelní hra, tak bych chtěl rovněž upozornit na důležitý elementární fakt, že hru jsem neviděl, jen četl.
Z Havlových her jsem viděl v divadle pouze Pokoušení, zbytek jsem "jen" četl, byť to je - dle Havla - činnost obdobná zacházení s polotovarem :-).
Mnoho se o (zatím) poslední Havlově hře napsalo.... a právem! Nestává se přece tak často, aby bývalý prezident napsal divadelní hru, navíc od jeho poslední hry uplynulo...pokud mě paměť neplete cca něco málo přes 20 let. To už je pěkná řádka let vhodných pro kontemplaci.
I v této hře však Havel zůstává věrný "svému" žánru - absurdnímu dramatu. Hlavní postavou je Rieger, bývalý kancléř, který odchází ze své funkce, balí si věci, stěhuje se a má být ve funkci následován ambiciozním Vlastíkem Kleinem, který se sice zaklíná podobnými etickými principy jako Rieger, ale to vše je jen zástěrka pro plenění a ziskuchtivost.
Do hry samotné však vstupuje i autor, a to formou promluv z pásku z reproduktoru. Jsou to promluvy poměrně vtipné, vhodně glosující děj (např. Havel v nich nabádá herce k tomu, aby se zbytečně nepitvořili, či přemýšlí o tom, co jej přimělo napsat právě takto tuto danou scénu), dovoluji si jednu z nich citovat, "Co chvíli se mi stane, že si vzpomenu na něco, na co jsem zapomněl, ale vzápětí zapomenu, na co jsem si vzpomněl. Začíná to být vážné. Každou chvilku například zapomenu, kdo je na jevišti a kdo odešel, zda někdo někomu tyká nebo vyká, jakou měl náladu, když odešel, a tak dále a tak dále. Může se mi klidně stát, že někdo přijde a už nikdy neodejde, anebo naopak odejde hned na začáku a už nikdy nepřijde, anebo má přijít, ačkoli už je na scéně, nebo má odejít dvakrát za sebou, aniž mezitím přišel. Budu psát básně..."
Hodně lidí spekulovalo nad "skrytými význami" Havlovy nové hry. Budiž jim učiněno zadost, námětů k přemýšlení mají dost. Je Vlastík Klein - V. Klausem? Je Riegerova přítelkyně Irena D. Havlovou? Nevím a abych se přiznal podobné věci mě ani moc nezajímají. Je asi celkem pochopitelné, že dlouhé období v politice se jistě muselo podepsat i na osobě Havla - dramatika, ale zásadní pro význam hry to podle mého názoru není.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Meoskop

Virtuální pomníky

CID