Komiks

Komiks je svébytné literární médium, které má však v našich zeměpisných šířkách trochu sklony k tomu být spojováno hlavně s dětmi a mládeží. Nebývá zvykem, aby dospělí komiks četli.
I to se však u nás pomalu mění.
Já osobně mám ke komiksu celkem pozitivní vztah. Když jsem byl malý, tak jsem pochopitelně jako většina mých vrstevníků vášnivě hltal všechny ty Čtyřlístky, Asterixy (vycházl v Sedmičce pionýrů) a Duck Tales (po roce 1991). Už tehdy se zde objevovaly komiksy, které nebyly vysloveně dětské, rád bych zmínil třeba fantastickou Kruanovu cestu s vynikající kresbou Františka Kobíka (možno stáhnout zde), jež se dočkalo i pokračování s názvem Kruan a bohyně, což však úrovně první série bohužel nedosáhlo. Trochu si vzpomínám i na další skvělý komiks s výraznými prvky sci-fi, tuším že se jmenoval Galaxie. Tyto skvělé příběhy (jak po grafické, tak i po scenáristické stránce) tehdy vycházely v časopise ABC (který jsem - přiznávám - jeden čas kupoval právě kvůli nim). Krátce po revoluci v Československu vycházel ještě komiksový časopis Kometa (kde mě vždy dokázal učarovat svými obrázky Kája Saudek), který ale po několika málo letech zanikl. To bylo na dlouhou dobu vše na českém komiksovém nebi.
Narozdíl od mnoha jiných států (jmenovitě např. Japonska, či USA) se u nás tento typ literatury pro dospělé (respektive dospělejší :)) úspěšněji začal etablovat až koncem dekády s příchodem časopisu CREW. Do té doby tu bylo víceméně pověstné "ticho po pěšině" a já skoro zapomněl na to, že nějaký komiks vlastně vůbec existuje :-). Upřímně se přiznám, že mi nikdy příliš nebyly blízké tzv. komiksy o superhrdinech (Batman, Spiderman, apod.), které mi vždy přišly trochu...ehm...pitomé (tímto se omlouvám všem fanouškům výše zmiňovaných postav). Naštěstí všechny komiksy nejsou jen superhrdinské, a tak si i dnes u nás můžeme přečíst třeba Sandmana (od N. Gainmana), či silně depresivní Emily Strange.
Pro fanoušky komiksu jistě bude velmi zajímavá informace, že obchod Levné Knihy pořídil do své nabídky i několik časopisů CREW z roku 1999. Cenová relace je více než příznivá, pohybuje se od 19 do 39 korun. Paráda, ne? :)
crew-krev

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Meoskop

Virtuální pomníky

Hádej, kdo je vrah (2022)