Izrael

Dovolená v Izraeli byla velmi zajímavá, dodržím svůj slib a dám sem nějaké informace. Zážitků mám sice plno až nad hlavu, nicméně délkou článku bych se asi jen stěží vyrovnal jedné blogové kolegyni a jejímu románu na pokračování z cest :-), takže jen tak stručně.
Co mě na Izraeli velmi zaujalo je jeho různorodost. Člověk si místy připadá jako ve velkých městech západní Evropy (některé části Tel Avivu, Haifa, apod.), jinde jakoby se snad přemístil do časů Sulejmana Nádherného. Ne nadarmo tamní lidé říkají, že Tel Aviv tančí, Jeruzalém se modlí a Haifa pracuje. Rozdíl mezi městy je poznat na mnoha krocích.
Krom toho je v zemi znát i značné napětí, které se však neodehrává pouze na bázi Židé X Palestinci, ale i v podobě ortodoxních a sekularizovaných obyvatel Izraele. Pro nás je to mnohdy asi dost obtížné si představit, nicméně možná víte, že v Izraeli je povinná vojenská služba (i pro ženy, byť kratší) na 3 roky, což ale neplatí pro ty ortodoxní Židy, neboť jejich povinností je se víceméně "jen" modlit. Vzhledem k tomu, že tato původně nepočetná skupina lidí se reprodukuje celkem rychle (běžné je prý mít tak 6 dětí), tak i samotní Izraelci pociťují jejich přítomnost jako velkou zátěž pro společnost (kde má "normální" rodina tak 1-2 potomky). Vzhledem k politickému systému země (kde vládní koalici tvoří několik malých stran) je vždy nutné přizvat do vlády i nějakou stranu hájící zájmy ortodoxních Židů, takže po této stránce se nic moc neřeší a podle mého názoru to bude pro tuto zemi znamenat velké problémy do budoucna.
Kapitolou samou pro sebe je pak Palestina (respektive její autonomní oblast na západním břehu Jordánu, do Gazy jsme se neodvážili), která některým mým známých trochu nahání hrůzu z možných teroristických útoku. Osobně mám však z této oblasti zkušenosti velmi dobré. Ubytování v Betlému bylo skutečně na velice dobré úrovni. Tamní lidé laskaví, ochotní, dokonce i pouliční prodejci se podle mého názoru chovali o trošinku lépe než ti v ulicích Říma a Paříže. Velmi mě potěšilo, že zhruba 80% lidí má poměrně dobrou představu co že to je ta Česká republika. Dokonce jsem měl tu možnost natrefit v Tel Avivu na českou restauraci s příznačným názvem "Little Prague". Majitel byl Čech a jelikož jsem měl toho dne i svátek, tak jsem obdržel jedno malé pivečko zdarma.
Bylo lahodné :-)
asdffjsdkfjasůf
Dost emotivním zážitkem byla návštěva slavné Zdi nářků. Těžko si dnes představit co tehdy pro Židy znamenal jejich chrám, nicméně i tento poslední zbytek zdi okolo něj vyvolává uhrančivou atmosféru.
zed narku
Asi nejvíce na mě ale zapůsobila pevnost Masada. Její pohnutá historie a úžasná přírodní scenérie poblíže Mrtvého moře je takřka pohádková. Herodes si tedy uměl vybrat. Osobně bych nechtěl být v úloze Římanů a dobývat tuto skálu. Mimochodem, izraelští vojáci (se kterými se nakonec Slečna I. vyfotila) zde skládají svoji přísahu se slovy "Masada se nebude opakovat". Takové izraelské Alamo.
masada
Jeruzalém je svaté město pro všechna 3 největší monoteistická náboženství. Podle mě se to vše hezky prolíná na Chrámové hoře, místě, kde dříve stával židovský chrám a kde podle tradice Abraham málem obětoval svého syna. Jak známo, zkázu chrámu předpověděl Ježíš Nazaretský. Na Chrámové hoře se teď nachází tato úžasná stavba. Jistě ji znáte.
skalni dom
Co mi na Jeruzalému trochu vadilo byla absence úcty vůči některým aspektům víry. Zkusit si kupříkladu projít křížovou cestu je v podstatě nemožné. Všude kolem jsou prodavači, občas úzkými uličkami projede auto. Očekával jsem to osobně trochu klidnější. Vrcholem je pak tlačenice ve frontě před Chrámem Božího hrobu. Jen tak jsem si v duchu říkal, co by asi s dotyčnými provedl Ježíš... (pokud nevíte, tak si přečtěte v Janovi 2, 13-25).
Tak, to by stačilo. Ono by bylo ještě moc o čem psát (kupříkladu vojenské kontroly, vstupní pohovory, apod.), pokud Vás tedy můj příspěvek o této krásné zemi zaujal, tak bych se tu mohl o své subjektivní dojmy ještě podělit. Velmi mě kupříkladu zaujalo ještě umění (street art, ale lepší výraz by byl jistě wall art) na zdech, jež oddělují palestinská území od okolí, nicméně to dám do samostatného příspěvku někdy v budoucnu.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Meoskop

Virtuální pomníky

CID