Meoskop

Znáte "Meoskop"? Možná ano, možná ne. Přitom meoskop je taková úžasná a stará věc. Kdysi dávno (v šedesátých, sedmdesátých letech) se meoskopy vyráběly kousek od Broumova (závod Hynčice). Jeden takový výrobek stál cca 35 kč, což nebylo zrovna málo, ale přesto ještě cenově dosažitelné.
A co že to vlastně je?
Meoskop je takový 3D prohlížeč, který si dáte proti sluníčku před očka (pro každé oko je tam jeden otvůrek) a můžete se kochat obrázky, jež se na tenkém kotouči vkládaly do samotného zařízení.
Počátky působení tohoto přístroje u nás spadají do roku 1959 a já se mohu pochlubit, že jsem vlastníkem jednoho meoskopu s pěknou krabičkou plnou zajímavých "filmů", jež zobrazují na snímcích rozličné kouty tehdejšího Československa.
Kupodivu po dlouhou dobu jsem ani nevěděl co se nám to skrývá v té tajemné a zachovalé krabičce s názvem meoskop. Až teprve nedávno - po návratu ze Slovenska - jsem si všiml, že mezi "filmy" se nachází i jeden s označením "Dobšínské ledové jeskyně". Krabičku jsem otevřel a vzpomenul si na zážitky z dětství, kdy mě nahlížení do meoskopu velmi fascinovalo.
Fascinující je ale i dnes. Díky technologii - které bohužel moc nerozumím - se Vám naskytne velice pěkný prostorový pohled na vybrané snímky. Skutečně paráda.
Trochu jsem prohledal síť sítí a zjistil že i dnes se najde několik jedinců, kteří buď prodávají nebo se naopak poptávají po meoskopu. Mezi lidmi čile bují i sháňka po kotoučích s obrázky. Prostě meoskop je takové příjemné retro.
meoskop
Znáte ten velice příjemný pocit, když objevíte doma něco, o čem sice matně víte že máte, ale nějak si to běžně neuvědomujete?
P. S. A ty Dobšínské jeskyně se vyplatí navštívit i živě, vstup stojí asi 7 euro a za to dostanete cca 30 minutovou procházku po světově unikátním jeskynním komplexu. Jen si dejte pozor na dostatečné oblečení, neboť teplota tam nad nulu stoupá jen zcela výjimečně :-).

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Virtuální pomníky

Hádej, kdo je vrah (2022)