Up (Vzhůru do oblak) 2009

Musím se rovnou přiznat k tomu, že film Up je mým nejoblíbenějším animákem (a že jich za posledních cca 6 let vzniklo). Původně jsem k tomuto žánru byl trochu ....no, choval jsem k němu trochu rezervovaný postoj.
Ale ledy tají.
up
Stará pravda, že 3D počítačově animované snímky jsou určeny převážně pro děti už dnes moc neplatí. Tyto filmy jsou podle mě koncipovány tak, aby - minimálně ve studiu Pixar - si na své přišli i ti dospělejší. Nejinak je tomu i v případě tohoto filmu (mimochodem, ten český překlad se mi docela líbí). Nejde zde ani tolik o velké množství gagů, šílených honiček, atd. (což netvrdím že tu nejsou), ale hlavně o lidský příběh touhy po nenaplněném snu.
Už hlavní postavy jsou trochu atypické (narozdíl od všech těch zlobrů a zvířátek všeho druhu), stařičký důchodce a mladý, obézní skautík se z rozličných motivací vydávají na leteckou cestu domem na balóncích (!) - ano, takových těch pouťových....
Nejvíc se mi líbil úvod filmu, ve kterém je krásně nastíněn život hlavního hrdiny (důchodce), jeho seznámení s manželkou, společný život, .... i smrt. Ano, smrti a problémům s přicházejícím stářím se zde tvůrci rozhodně nevyhýbají, což činí jejich dílo v jistém smyslu zvláštní.
Postavičkám z filmu "Up" se asi nikdy nedostane té cti být zvěčněni v podobě gumových figurek v obchodech, neboť jejich "trademark" se podle mě tak vysoko nedostane. To ale vůbec nevadí. Film je to podle mě až překvapivě podařený. Za zmínku stojí i celkem dobrý český dabing, kde učinkoval mimo jiné i Pavel Liška.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Meoskop

Virtuální pomníky

Hádej, kdo je vrah (2022)