Tomáš Sedláček o Matrixu

HUB Praha je zajímavý prostor, o jehož existenci jsem až do včerejšího večera neměl pražádnou potuchu. Jedná se v podstatě o místo, kde se kombinují možnosti klasických kanceláří s veřejným prostorem pro různé akce, přednášky, apod. Zajímavé. Nevím sice z jakých zdrojů se daný projekt financuje, nicméně o to v tomto článku stejně nejde. Včera jsem totiž s panem V. navštívil diskusi na téma Matrix (ten film), které se účastnil a zároveň ji i moderoval známý ekonom Tomáš Sedláček. Krom něj si bylo možno vyslechnout i mediálně protřelou Kateřinu Cajthamlovou (ano, to je ta paní z reality show o hubnutí), Lukáše Sedláčka (ne, nejsou příbuzní, Lukáš je odborník na hebrejskou kulturu), Víta Janečka z FAMU a sociálního antropologa Lišku. Docela pěkná směska profesí a zaměření, což? Výsledek debaty tomu také odpovídal. Každý ze zainteresovaných se na témata a symboly filmu Matrix díval svým zorným polem (paradigmatem? :-)), což bylo jistě v mnoha ohledech zajímavé, leč po zhruba 2 hodinách i docela matoucí. Diskuse se tedy celkem "rozutekla" a rozmělnila, k čemuž bohužel trochu přispěl i samotný T. Sedláček, neboť jako dobrý moderátor se moc neosvědčil. 
Nechci však tvrdit, že by to byl ztracený čas, naopak. Člověk se aspoň mohl zamyslet nad určitými aspekty filmu Matrix, které by mi normálně ani nepřišly na mysl. Například výklad různých symbolů počínající jmény postav - Neo (the one), Morfeus (antická mytologie a jeho role probouzejícího ze snů), závěrečný souboj Nea s agentem Smithem (alegorie boje dvou částí jedné duše), či obecné pojetí Matrixu jakožto reprezentanta nové, respektive současné, mytologie.
Matrix sám je filmem, o němž se domnívám, že své kvality má, ale byl bych trochu zdrženlivý pokusit se nějak interpretovat jeho všechny - domnělé - symboly a odkazy, jak třeba často činila pí. Cajthamlová, která do počtů kopií agenta Smithe přimíchala i své znalosti z numerologie. Jistě, Matrix se podle mého názoru již od počátku profiloval silně symbolicky, byl naplněn odkazy na křesťanství, judaismus, apod., nicméně vždy jsem jej chápal jakožto akční sci-fi, tedy film, který má primárně bavit. Ty ostatní věci mi tam přišli jen jako třešnička na dortu. Jsem si vědom toho, že se možná mýlím a fanoušky této trilogie mohu urazit, ale takový je můj subjektivní dojem. Některé výklady mi tedy přišly drobet....přitažené za vlasy.
Nicméně dostal jsem chuť si ten film pustit znovu.
Třeba poté změním názor :-).
P. S. A propos, nemáte náhodou ten dojem, že všechny "chytré" filmy (to nemyslím nijak pejorativně, jde mi o filmy, ve kterých vše strašně komplikované do sebe na konci přesně zapadne, o filmy, které obsahují inspirativní myšlenky, apod. a zároveň jsou typickými blockbustery) mají ty své myšlenky zabaleny do přijatelného hávu akčních dobrodružství? Ať už se jedná o Matrix, či o nový film Inception. Proč? Větší přístupnost divácké obci? Nevím, ale někdy mi to trochu vadí, protože veškerá ta akce je tam někdy použita dost samoúčelně. Obdivuji filmy, které svým klidným tempem a střihem (žádná klipovitá šílenost) dokáží hodně předat (např. Stalker).

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Meoskop

Virtuální pomníky

Hádej, kdo je vrah (2022)