Alois Nebel (2011)

Alois Nebel, aneb jak se stát z komiksového undergroundu hvězdou multikin, i když...s těmi multikiny to asi zase až tak žhavé nebude.
Asi je celkem zbytečné znovu opakovat všechny už snad stokrát vyřčené věty o tom, že Nebel je rotoskopickou adaptací relativně známého komiksu odehrávajícího se v Jeseníkách na přelomu 80. a 90. let s mírnými nadpřirozenými přesahy do klíčových událostí 20. století v naší zemi (což film bohužel do velké míry opomíjí a redukuje tak pouze na jednu "zasutou" vzpomínku).
S adaptacemi je vždy problém, takřka stoprocentně se totiž najde hard-core jádro fanoušků původní verze, které není spokojeno. Film seškrtal některé postavy, dokonce si dovolil změnit i základní charakter hlavní postavy. Z povídavého (prý až pábitelského) Nebela je nemluvný elegán, kterého panu Krobotovi už nikdo jen tak neodpáře. Film jsem shlédl včera v Aeru, což bylo ozvláštněno i přítomností režiséra Luňáka a následnou diskusí s ním - což ale vzhledem k počtu návštěvníků bylo spíše monologicky laděnou přednáškou - takže dojmy mám snad ještě čerstvé. Komiks jsem četl před delší dobou, ale i tak jsem si mnoho scén dokázal vybavit celkem dobře. Film je zjednodušen, což mi nevadí, zároveň i ono tolik pověstné animátorské mistrovství nabízí trochu jinou grafickou stránku, než na jakou jsou fandové komiksu zvyklí. Film není tak syrový a věřte mi, že vizuálně vypadá skutečně výtečně. Nejsem odborníkem, ale troufám si tvrdit, že v konkurenci jiných rotoskopických filmů - které jsem měl tu možnost vidět (Valčík s Bašírem, Temný obraz) - se rozhodně neztratí. Horší je to už s příběhem, který ještě na komiksovém papíře funguje, nicméně takto seškrtaný (zmizeli nacisté na jejich lokomotivě s písmenem V, mrtvá, kterou Němý zabil ještě v Polsku, apod.), který v podstatě vypráví jen klasický motiv o zločinu a pomstě, na což jsou místy trochu násilně, místy celkem šikovně naroubovány zápletky pana Nebela. Prostě a jednoduše, člověk se neubrání pocitu, že z onoho tématu by šlo "vytřískat" ještě něco víc.
Tak tedy, film bude mít u nás jistě úspěch (netvrdím, že nutně komerční, na to je příliš niterný), ale troufám si tvrdit, že v zahraničí (snad s výjimkou Polska a Slovenska) žádné vavřiny nenasbírá. Ačkoliv se tvůrci snažili o zajímavé pojetí, tak příběh sám je úzce spjat s touto zemí tak, že mnoho věcí zahraničnímu divákovi ani nedojde.
P.S. A také mě samozřejmě velice mrzí vypuštění poznámky o Slavii z úst nádražáka Wachka (viz komiks, kde je to zmíněno hned na začátku, když se Němý rozvaluje na lavičce na nádraží) :-).

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Meoskop

Virtuální pomníky

Hádej, kdo je vrah (2022)