Anonymous (Anonym) 2011

Ne, není to o hackerské skupině, i když události posledních dní by tomu mohly nasvědčovat.
Režisér Roland Emmerich se asi zbláznil. Tento tvůrce německého původu mě vůbec poprvé oslovil krátce po sametové revoluci, kdy do našeho místního kina "vtrhl" film Měsíc 44. Jednalo se o jednu z prvních sci-fi, jež jsem měl tu možnost vidět na velkém plátně a já byl naprosto unešen a do konce života již ztracen v marném pocitu lásky k vědecké fantastice. Dnes, s odstupem několika let, vím, že "Moon 44" je docela bídné akční sci-fi béčko, ale tehdy pro mě skutečně znamenal jakýsi přelom. Emmericha jsem vždy chápal jako režiséra nenáročných, zábavných sci-fi snímků, které sice jsou mnohdy trochu hloupé, ale snad nikdy ne vyloženě nudné. Tak jsem tedy vnímal i jeho filmy Univerzální voják, Hvězdná brána, či Den nezávislosti.
Jenže to bylo předtím, než Emmerich zešílel.
První známkou byl snímek Patriot (asi jej znáte, Gibson a Ledger,...), který se kupodivu neodehrával kdesi ve vnějším vesmíru, ale v historii bojů o nezávislost Spojených států. Moc mě sice nenadchl (toho patriotismu a schématičnosti tam bylo na můj vkus až přehršel), ale bojové scény doslova "dýchaly" zkušenou filmařskou rukou, která se snad pokoušela vymanit z žánrové kategori "sci-fi béček", a to celkem úspěšně.
Emmerich si vše ale "napravil" filmy Den poté, 10 000 př.n.l. a 2012.
Jeho nejnovější snímek Anonym tedy působí jako pořádný Tysonův direkt přímo na oko.
Jako Žid mezi Palestinci.
Jako běloh žijící v Lakewoodu v New Jersey.
Z nedostatku lepších přirovnání raději přestanu, ale přesto vězte, že to pro mě byl dost velký šok, když jsem pod filmem viděl Emmerichovo jméno.
Tak tedy, Anonym je filmem odehrávájícím se na přelomu 16. a 17. století v několika časových rovinách, což může zprvu divákovi dělat pěkné trable v orientaci mezi postavami a v jejich motivaci. Pokud však snaživý divák (divačka) zatne zub a přes úvod filmu se prokouše, tak je odměněn velmi působivým ztvárněním světa se zajímavou kamerou a neméně působivou rekonstrukcí Londýna oněch časů. Asi není tajemstvím, že Emmerich se v příběhu drží populární konspirační teorie, kde Shakespeare není skutečným autorem svých děl, ale jen se podepisuje pod práce člověka, který z různých důvodů nemůže pod svým jménem nic takového uveřejňovat.
Emmerichovi se podle mého podařilo velmi dobře - i když možná pro někoho i dost zmateně - vykreslit svět, který se mně osobně jeví jako velmi věrohodný, slušně zakombinoval do příběhu všechny "shakespearovské" narážky a akcentoval velmi dobré dialogy, které vlastně tvoří páteř celého filmu.
Pro mě osobně je Anonym velkým filmovým překvapením.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Meoskop

Virtuální pomníky

Hádej, kdo je vrah (2022)