Mein Kampf ve Švandově divadle (a bez jakékoliv švandy)

Nazvat divadelní hru Mein Kampf, to už si přímo volá po diváckém úspěchu (minimálně v první fázi). Hra George Taboriho přitom není bůhvíjaká novinka, neboť u nás se už hrála krátce po sametové revoluci, nicméně už jen kvůli svému poutavému názvu jistě přilákala na představení i lidi, kteří třeba jinak nepatří mezi stálé náštevníky chrámů Thálie. Leckdo se mě dokonce ptal co to vlastně ten Mein Kampf je (snad s podezřením na to, zda se nejedná o nějakou neonacistickou agitku). Prostě téma je to stále citlivé.
Příběh se odehrává ve Vídni, kam malý Dolfi Hitler přijíždí na přijímací zkoušky na akademii. Společnost mu dělají dva židé, u kterých v jejich - jak jsem pochopil - bezdomoveckém příbytku nějaký čas přebývá. Hitlera si zde zahrál Tomáš Pavelka a podařilo se mu to celkem solidně, dobře odkoukané měl Pavelka zejména různá gesta a práci s hlasem, což bylo někdy i záměrně parodizující, nicméně když na podobnou notu hra "zahrála" podruhé, potřetí, tak už to moc vtipné nebylo.
A to je právě ten problém.
Na hru jsem šel s vědomím toho, že se bude jednat o cosi ve stylu "U HItlerů v kuchyni", což se mi moc líbilo. Mein Kampf je ale něčím diametrálně odlišným. Sice by se také dal s trochou odvahy zařadit do škatulky komedie/fraška, nicméně přímo k smíchu toho moc není (nebo mi nějaké scény zcela nedošly). Hodně se pracuje se symbolikou a nadsázkou, a to až do té míry, že často mi nebylo zcela jasné, co daná věc měla znamenat (to platí zejména o závěru, který se nějak vytrácí ve všeobecném zmatku).
P. S. Hvězdou ereckého "ansámblu" byla živá slepice, která se po scéně tak třetinu čas promenádovala.
P.P.S. Na své si přijdou i příznivci nahoty, neboť jedna z ženských postav se zde prochází prakticky od pasu nahoru nahá (vnadná ňadra tu zakrývají jen dlouhé vlasy - a ty, jak známo, nejlepším šatem rozhodně nejsou).

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Meoskop

Virtuální pomníky

CID