Prezidentská

Vždy se mi líbilo slovo "prezident" napsané se "s". Asociovalo mi to jakýsi dávný věk, starobylost, důstojnost tohoto úřadu. Samozřejmě, je to jen iluzorní představa.
Prezidenta (ať už se "s" nebo se "z"), respektive prezidentku, si v blízké době budeme volit sami. Osobně onou přímou volbou nejsem zrovna dvakrát nadšen, ačkoliv jinak prvky přímé demokracie obvykle podporuji, neboť se obávám šíleného populistického humbuku, který možná překoná i volby sněmovní a hlavně se mi moc nepozdává rovnováha mezi pravomocemi tohoto činitele a jeho dost silným mandátem (i když samozřejmě pravdou je, že zákulisní hrátky při minulé volbě povolaných byly dost nechutné). Buď jak buď, mnoho stran má v programu podporu přímé demokracie a volbu prezidenta jistě vzalo jako náplast na zaplácnutí kverulantů.
Otázka je, koho volit.
K některým kandidátům mám výrazné antipatie, některé tak dopodrobna neznám... Z lidí, kteří kandidují je mi celkem sympatická (z mnoha důvodů) Táňa Fišerová, ale vzhledem k tomu, že v podstatě absentuje u jakékoliv předvolební propagace, tak se obávám, že její šance moc nepřevyšují nulu.
Až si tak někdy říkat, zda vůbec k těmto volbám jít.
A také si až říkám, zda je ten úřad prezidenta vůbec tak zapotřebí. Chápu, že u nás stále mnoho lidí vnímá prezidenta jako muže číslo jedna této země, a ani se nelze divit, když sídlí na hradě, dávném to sídle zeměpánů, sídle Tomáše Masaryka, který se nebál vyvěsit vlajku s rudým kalichem (přímo na očích katolickým hodnostářům) a pomocí své "velké pětky" dost zasahoval do politiky a koneckonců i ten Havel měl v počátcích trochu více prostoru, než by mělo být obvyklé. Ano, to vše chápu, všechny ty tradice a symboly, nicméně osobně se domnívám, že se zrušením prezidentského postu by tuto zemi žádné velké neštěstí nepotkalo. Ty už tak malé pravomoce by jistě bylo možno rozdělit mezi jiné ústavní činitele, pochopitelně, některé záležitosti by byly dost citlivé (např. jmenování ministerského předsedy, agraciace by snad tolik lidí nelitovalo, koneckonců, proč by ji nemohl vynést takový ombudsman?), ale domnívám se, že za použití dobré vůle by i tento problém měl řešení.
Pozor, tento next nevybízí ke zrušení prezidentské funkce, naopak, svým způsobem mám k ní respekt a úctu (ať už tam sedí Vašek nebo Vašek), jen mě trochu udivilo, že v době, kdy se tak horentně diskutovalo o způsobu volby prezidenta této země, tak vůbec neproběhla relevantní debata (nebo jsem ji nezaregistroval) o samé podstatě a smyslu této funkce.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Meoskop

Virtuální pomníky

Hádej, kdo je vrah (2022)