Tolkien

Dnes by měl J. R. R. Tolkien narozeniny. Byl by to úctyhodný věk, pokud správně počítám, tak by musel sfouknout už 121 svíček, což se mi zdá dost náročný úkol pro takový věk.
Svého času to byl můj asi nejoblíbenější spisovatel. Pod termínem "svého času" si představme první polovinu devadesátých let. Už krátce po "sametu" se mi dostala do rukou první ryze česká stolní RPG hra s názvem, který jistě ještě dnes nejednomu "pamětníkovi" způsobí příjemné mrazení v zádech - Dračí doupě. Ano, vystupovali tam hobiti (a jiné obludky) a odsud byl už jen logický krok směrem ke klasické fantasy literatuře, která mi tehdy vůbec nepřišla jako klišé (naopak). Inu, časy se mění.
Navzdory tomu, co o Tolkienovi píše China Mieville, tedy, že jeho dílo je celkem "reakční", hodní jsou hodní, zlí zcela zlí, smrt je vznešená, apod., tak jej mám stále rád. Je v tom jistě i trocha sentimentu, vzpomínky na dobu, která se teď ve zpětném pohledu jeví jako zcela bezstarostná.
Nikdy nezapomenu na to, jak jsem někdy v roce 1994 musel do nemocnice s nějakým zažívacím trablem a krom žaludečních křečí byla moje největší starost to, co se stane Bilbovi, protože jsem jej musel na stránkách Hobita opustit krátce před jeho "konverzací se Šmakem"...

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Meoskop

Virtuální pomníky

CID