Deus Ex: Human Revolution

V roce 2000 spatřila světlo světa hra s prapodivným názvem "Deus Ex", hra, na kterou po čase mnozí "pamětníci" vzpomínají se slzou v oku a označují ji za to nejlepší, co na poli virtuální zábavy vůbec vzniklo. Jedním z autorů byl i proslulý Warren Spector (který už měl na kontě takové skvosty, jako například System Shock, Thief, apod.). Hra si veřejnost získala zejména díky kombinaci několika žánrů (RPG/stealth/akce) a mnoha různým způsobům jak ji vůbec hrát. Zážitky několika hráčů tak často mohly být dost rozdílné. Úspěšné tituly pochopitelně mají pokračování, po nepříliš dobře přijaté "Invisible War" se fanouškům (a fanynkám) kyberpunku dostalo předloni příjemného dárečku - Human Revolution.
Human Revolution (dále jen HR) se opět odehrává v kyberpunkovém světě temné budoucnosti (elegantně oděném do žluté a černé), nicméně na události minulých dílů prakticky nenavazuje, což by koneckonců bylo i dost náročné, neboť se odehrává 25 let před prvním dílem. V laboratořích Sarif Industries probíhá vývoj augmentací, umělého vylepšování lidského těla, což s sebou pochopitelně přináší i jistá morální dilemata. Centrála společnosti se záhy poté stane terčem útoku neznámé skupiny, hlavní hrdina Adam Jensen je smrtelně raněn, nicméně díky novým technologiím se podaří dát jeho (teď už z velké části augmentované) tělo do kupy a vyslat jej na pátrání po pozadí útoku. Do pozadí plného spletitých intrik a podivných zákulisních her, kde - slovy jedné z postav - "každý lže".
"Nový" Deus Ex HR je v mnoha ohledech stejný jako ten "starý". Znovu tu je spletitý příběh (chvílemi možná až moc...) a báječná hratelnost, která hráči umožní dostat se k cíli mnoha různými způsoby. Jeden příklad za vše. Adam se nachází před místností, v jejíchž útrobách je asi pět nepřátelských mužů, sám je ozbrojen, ale přímý boj (rambo styl) by byl dost náročný, takže je dobré zvážit i jiné možnosti. Adam se může (pokud na to má potřebnou augmentaci, kterou si hráč "kupuje" za získané zkušenosti ve hře) nabourat do poblíž stojícího počítače a ovládnout obranné střílny s jejichž pomocí může počet nepřátel výrazně zredukovat. Zároveň se může (rovněž pokud mu vyberete příslušné augmentace vhodné pro tichý pohyb) mezi nepřáteli proplížit a vůbec s nimi nebojovat, nebo...., když se pozorně podíváte po místnosti, tak si možná všimnete šachty, kterou když se Adam protáhne, tak jej navede na takové pěkné místo, odkud je velmi krásný výhled s odstřelovací puškou.... Nápadité.

Každá akce ve hře je náležitě odměněna v podobě zkušeností. Velmi se mi líbilo, že hrubý styl hry (kdy preferujete střelbu a zabíjení nepřátel) je odměněn nejméně, naopak, pokud se Adamovi podaří celou misi zvládnout bez vyvolání poplachu a bez ztrát na životech nepřátel, tak je odměněn speciálními zkušenostními bonusy. Rozhodně se tedy nevyplácí bezhlavě zabíjet (což je v záplavě současných titulů v oblasti počítačových her takřka unikát).
Hudba, atmosféra, příběh, hratelnost - to vše dopadlo na výbornou. Má hra nějaké mouchy? Má, bohužel. Jedná se částečně o grafické zpracování, které je sice stylové, ale na rok 2011 moc nevypadá, detaily postav (zejména těch vedlejších) jsou prachbídné a i pozadí na tom není o moc lépe, což může leckteré hráče odradit. Pokud se však do hry zakousnete, tak podobné drobnosti budete záhy ignorovat, neboť temná budoucnost v roce 2027 je přitažlivá jako máloco jiného.

(Okolo se vyskytující obrázky pocházejí z oficiálních stránek společnosti Eidos, respektive sector.sk)

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Meoskop

Virtuální pomníky

Hádej, kdo je vrah (2022)