Mr. Manzarek

Raymond Daniel Manzarek včera zemřel na rakovinu žlučníku. S tímto člověkem, byť často stál spíše v pozadí své slavné skupiny, odchází patrně už definitivně jedna hudební éra.
K hudbě skupiny The Doors jsem se dostal někdy ve svých 17 letech. Pochopitelně, už dříve jsem je tak trochu znal, ale do té doby byli pro mě jen jednou z těch mnoha dobrých skupin druhé poloviny šedesátých let, po boku "Stounů", Small Faces, Jefferson Airplane, Animals apod. Vím, jsou to dost rozdílné skupiny, ale tehdy jsem to zase až tak nevnímal.
Dosud si pamatuji ten moment, kdy jsem poprvé slyšel "Light My Fire" (tedy, kdy jsem to poprvé slyšel tak, že jsem doopravdy poslouchal). Kouzelné.
Už na první poslech mě zaujaly ty elektrické varhany Raye Manzareka, které vytvářely typický a nezaměnitelný zvuk skupiny (která jinak hrála bez basové kytary). Navzdory prvním negativním recenzím v hudebních časopisech (prý je to příliš "zádumčivé") se právě ony varhany staly signifikantním "doorsím" trademarkem.

Polovina legendárních The Doors už "broke on throught to the other side", takže jakékoliv hlasy volající po jakémsi "reunionu" už jsou samozřejmě liché. I z tohoto důvodu jsem velmi rád, že jsem v roce 2010 stihl v pražském "kongresáku" (místě ne zrovna vhodném pro tuto hudbu) jejich velmi dobrý (první v ČR, potažmo i v Československu) koncert.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Meoskop

Virtuální pomníky

Hádej, kdo je vrah (2022)