Já jsem tady doma! Skutečně?

Internetová stránka "Já jsem tady doma" nabízí prodej triček s nápisy "Česko nedáme, Přizpůsob se, apod." Pochopitelně, nejde jen o prodej "módního" oblečení, ale také o šíření určité myšlenky. Konkrétně myšlenky, jejíž smysl mi není zcela jasný. Možná je to má chyba.

"Chceš tu s námi žít, proto respektuj mou kulturu i víru, mé zvyky, zákony, přizpůsob se." Toto je napsáno na jednom z triček a navozuje to dojem, že obyvatelstvo ČR (které je tu tedy doma) má jednotnou kulturu a zvyky, kterým se ostatní nově příchozí musí přizpůsobit. Nemyslím si, že by to bylo takto jednoduché. Předně si nejsem jist, zda domácí obyvatelé ČR mají jednotnou kulturu. Ta se přece liší v souvislosti s jejich vzděláním, vkusem, socioekonomickým zázemím a společenským statusem (někdo dá přednost lidové taškařici v tv, jiný vyhledává náročnou operu, apod.), stejné je to i se zvyky, tradicemi. Zkuste si porovnat tradice na škále venkov x velkoměsto. To jsou v mnoha ohledech zcela jiné světy. Představa, že domácí obyvatelé ČR jsou nějakým homogenním útvarem je tedy podle mého názoru zcela mylná.

Důležitou složkou skupiny "My jsme tady doma" je i anti-islámská propaganda (jasně znázorněná přeškrtnutou mešitou). Bezesporu každý má právo vyjádřit svůj nesouhlas s jakoukoliv vírou, politickým přesvědčením, apod. Nicméně zde mi to přijde docela přehnané. Muslimů samotných je na území ČR jen nepatrný počet (hovoří se cca o 20 000, i když islámské centrum má údaje trochu jiné) a cizinecká politika ČR patří mezi nejpřísnější v Evropě. Skutečně si tedy nejsem jist, zda zrovna toto je otázka, která by nás měla aktuálně pálit. Přijde mi také, že skupina "Já jsem tady doma" možná trochu zapomíná na skutečnost, že ČR je státem sekulárním, kde je povolena Ústavou svoboda vyznání. Apelovat tedy na to, že nově příchozí se musí přizpůsobit mé (naší) víře, je tedy podle mě irelevantní. Skutečně nežijeme v 17. století ve starém Rakousku... Docela mě i zajímá, o jakou víru by se mělo jednat, římskokatolické vyznání? českobratrské? kalvinistické? luteránské?, nebo - dle tradic našich dávných předků - nějaký pohanský polytheismus?

Ad absurdum, když podobnou logiku použijeme dále, tak zjistíme, že tuto rétoriku by mohli využít i potomci dávných germánských a keltských kmenů s poukazem na odchod slovanského etnika z této kotliny. Nedá mi to a vzpomenu si na jeden poměrně výstižný obrázek, který dávám níže.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Meoskop

Virtuální pomníky

Hádej, kdo je vrah (2022)