Moderní doba (1936)

Ch. Chaplina zná svět jako slavného komika němé éry. Troufám si tvrdit, že stejně vehementně jak jej dnes prakticky každý člověk zná, tak prakticky jen minimum lidí vidělo aspoň několik jeho filmů. Chaplin totiž nebyl výhradně hvězdou němého plátna, má na svém kontě i filmy tzv. "mluvené" a jedním z nich je i Moderní doba z roku 1936 (i když zde "jen" zpívá). Ano, Chaplinova postava tuláka zůstává jinak němá, ale ve světě zvukového filmu se rozhodně neztratila.
A dovolím si narušit ještě jednu podle mě trochu ustálenou představu - ne všechny Chaplinovy filmy jsou za všech okolností vždy jen a pouze komediemi. Pokud se na příběhy tohoto tuláka s buřinkou a holí podíváte pečlivě, tak zajisté zjistíte, že krom komična obsahují i velkou dávku sentimentu, touhu po sociální spravedlnosti a citlivost vůči osudu bědných. Na jednu stranu se tak divák může smát Chaplinovým gagům (za ten nejlepší ve filmu považuji komunistickou demonstraci, i když i geniální jízda na kolečkových bruslích v nákupních centru moc nezaostává), ale na druhou stranu si někdy u sledování smutně povzdechne. Svět tuláka Charlieho není vždy veselým místem.


Chaplinovy filmy tedy většinou nejsou prvoplánovou taškařicí. V Moderní době Chaplin zpracovává téma odcizení člověka od vlastní práce, velmi výstižný je v tomto ohledu zejména úvod filmu, kdy dělníci dělají "cosi" na běžícím pásu, ale pochybuji o tom, že vůbec chápou komplexnost konkrétní tovární výroby. Jev tak typický právě pro moderní společnost. Není pak vůbec divné, když šéf společnosti zkouší na zaměstnanci (Chaplin) i stroj, který jej nakrmí během práce u pásu tak, aby dělník vůbec nemusel využít pauzu na oběd a firma by ušetřila...


No jo, je to pak docela svízel s tím jídlem...
Výše jsem napsal, že tento film už není zcela němý. Skutečně, i když postavy až na nepatrné výjimky doopravdy nemluví, zvuk je tu uveden jen tehdy, když je vydán nějaký příkaz skrze elektronický přístroj, když hraje hudba, nebo když se zpívá. Takhle se nám - podle mě snad vůbec poprvé - na stříbrném plátnu "rozhovořil" i sám Chaplin...

Ale jde mu to, že? :)
Ten text pochopitelně nedává vůbec žádný smysl. :)
Filmovou partnerkou, se kterou se vzájemně na střídačku dostávají z různých malérů, ve snímku Moderní doba byla pro Chaplina Paulette Goddard, která tehdy byla i komikovou manželkou. Nevydrželo jim to dlouho, ale Paulette si stihla zahrát i ve slavném Chaplinově Diktátorovi. O něm ale zase někdy příště.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Meoskop

Virtuální pomníky

CID