Subkultury

S pojmem subkultur se poslední dobou většinová společnost střetává stále více a více. Na počátku tohoto zájmu stála asi publikace Kmeny od Vladimíra 518, na kterou navazovalo rozšíření v podobě "dvojky" a v podstatě i televizní projekt kmeny.tv.
Skoro by se až zdálo, že příslušníci různých subkultur jsou všude, kam se člověk podívá. Koneckonců proč ne, člověk je tvor hodně tvořivý, mnohdy nápaditý a kreativní, s neodolatelnou touhou po uniformitě na jedné straně a nonkonformitě na straně druhé. Přesně do tohoto pojetí podle mě subkultury spadají.

Když jsem si tak procházel Kmeny (nebo viděl některé díly na youtube) tak mě napadla asi celkem logická otázka, ke které že to subkultuře bych asi náležel já. Nejsem totiž zrovna typem člověka, vyznačujícího se nějakou "normcore" normálností, ale zároveň u sebe necítím výhradnou sounáležitost s jednou ze zmiňovaných subkultur.
Obecně, mám rád fotbal a fandění, často přispěju na choreo svého oblíbeného klubu, ale že bych se označoval za člena hooligans (podle sociologa Smolíka jsem patrně takřka neriziková skupina B - jen tak na vysvětlenou, Smolík používá hodnocení A- divák, B- fanoušek, C - chuligán), to asi ne. Mám rád současnou vlnu indie pop/rock/dream pop/synth pop/bůhvíco hudby, občas nosím dost zvláštní oblečení, chodím na různé výstavy a do artových kin, ale že bych se označil za hipstera, to také zrovna ne. V podstatě v mnoha subkulturách nacházím věci a hodnoty, které mi přijdou zajímavé, nicméně "přilnout" výhradně k jedné z nich mi přijde ... (a snad mi ten termín prominete) trochu omezené.

Ne, rozhodně se nechci vyjadřovat pejorativně na adresu příslušníků oněch subkultur, nicméně já osobně bych to jako určité omezení cítil. Samozřejmě si uvědomuji, že některé skupiny mohou být vzájemně prostupné, fanda punku může navštěvovat zápasy fotbalových Bohemians (asi těch 1905, do Střížkova moc lidí nezavítá :)) a klidně ve volném čase může trávit hodiny hraním počítačových online her, popř. mít kamarády, kteří vášnivě sledují "cosplay" trendy. To vše beru, jen si myslím, že příslušnost k podobné subkultuře (ať už vědomá, či ne) vede logicky k tomu, že člověk tak nějak strukturuje i své okolí, tedy nachází si kamarády, kteří s jeho zájmy souzní, apod. Já to tak nemám a považuji to mnohdy za klad. Samozřejmě, nějaké obecnější hodnoty mé okolí vyznává (např. nechodíme slavit Hitlerovy narozeniny, nebojíme se "plíživé islamizace, která chce zničit tradiční hodnoty civilizace" a neurážíme posměšně homosexuály), jinak ale můžeme mít na mnoho věcí rozdílný pohled, rozdílné záliby, apod. To je podle mě v pořádku, protože to umožňuje občas vystoupit ze své "sociální bubliny"a podívat se na svět i trochu jinýma očima.

Popravdě řečeno, moc lidí hlásících se k nějaké subkultuře zase neznám (většinou jsou to ti výše zmiňovaní hipsteři, hooligans, popř. pankáči), takže možná tu tak trochu plkám nesmysly. Ani nechci tvrdit, že příslušnost k subkultuře automaticky znamená přijetí nějakého světového názoru, jsem si jist, že velká většina z nich jsou poměrně volné seskupení různých lidí, kteří se sice vyjadřují vůči konformitě okolního světa, ale sami si občas budují konformitu vlastní (ani na tom nevidím nic pejorativního, kdo z nás to ostatně nedělá, že...). Jen já osobně to tak nemám. v tomto smyslu jsem multisubkulturní člověk :).

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Meoskop

Virtuální pomníky

Hádej, kdo je vrah (2022)