Něco ke "čtečkám"

Čtečka e-knih spatřila světlo světa už někdy v devadesátých letech (jak se za tu dobu svět změnil!), ale stále se nestala samozřejmou výbavou čtenářů (aspoň tedy vztáhnuto na ČR). Já sám jsem k ní měl dlouhou dobu určitý....řekněme distanc, nicméně ten jsem před 3 lety (úspěšně) prolomil.

Možná je důvod i v tom, že čtení je často považováno, a podle mě správně, za velmi intimní záležitost. Číst se dá prakticky všude, pracuje tu jen vaše fantazie, takže ze stejné knihy si situaci každý může představovat dost rozdílně. Taková kniha jakou je třeba Goldingův "Pán much" může pro někoho být primárně dobrodružným vyprávěním o klucích na ostrově, pro jiného symbolickou hrou s lidskými archetypy, nebo třeba i vše dohromady. :)

Upřímně se vyznám z toho, že klasické knihy mám prostě jednoduše radši. Už jen třeba proto, že hezky voní (ano, jsem čtenář - čichač :)), ale působí i pekně vizuálně (když tedy máte místo, kam je poté odložit). Koneckonců i ten pocit, že si při nákupu kupujete cosi hmotného je asi lepší, než když si nakoupíte "jen" nějaký soubor o velikosti cca 1 MB.

To vše jsou důvody pochopitelné, byť někdy trochu sentimentální a estetické. Čtečka sentimentální není ani trochu, zato oplývá praktičností.

Já sám toho čtu relativně dost a přiznám se, že mám trochu problém s kapacitou. Velkou část knih jsem "zdědil" po svém dědovi (je tam i jeden archivní kousek z roku 1847), což jsou publikace, které jsem rozhodně všechny nečetl, ale vzhledem k určité pietě a (ano, sentimentálnímu) dojmu se jich rozhodně nechci zbavovat. Byt však rozhodně není prostorově nafukovací a člověk občas potřebuje i něco jiného než knihy, že... Velkou výhodou je také situace, kdy někam cestujete (a chcete letět třeba jen s batůžkem do 5 kg, to počítate pak každé deko, čtečka má v tu dobu cenu zlata). V neposlední řadě se praktičnost projevuje i v šetrnosti k životnímu prostředí. Dám příklad, v práci (ale klidně i ve škole) si potřebujete v klidu projít nějaký delší dokument a nedělá vám moc dobře číst jej z monitoru (aspoň v mém případě to je docela časté). Dost lidí takovou záležitost řešilo tiskem dokumentu ("ideálně" ještě tak co stránku na nový list), kdežto teď stačí konverze do příslušného formátu do čtečky a je hotovo.

Čtečky podle mě nikdy knihy zcela nevytlačí, ale troufám si říci, že s přibývajícími roky trh s literaturou vhodně doplní, koneckonců svoji roli hraje i spotřeba papíru a do budoucna bezesporu rovněž neustálé rozšiřování dostupnosti obsahu (když se vám ráno do čtečky stáhne váš oblíbený časopis, to je moc pěkný pocit).

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Meoskop

Virtuální pomníky

CID