Český slavík - pár dní poté

Všiml jsem si, že v neděli se strhla taková lehce hysterická vlna reakcí, jejichž cílem bylo upozornit na nárůst "fašizace v soutěži Český slavík", popř. se nějak vymezit vůči hudebnímu seskupení Ortel. Musel jsem chvíli přemýšlet, co se vlastně stalo, protože to, že se opět pořádá ona soutěž mi samozřejmě jako vždy uniklo a sobotu jsem měl z hudebního hlediska zafixovanou jako den, kdy tu vystupuje Elton John. Tento soft rockový bard však nakonec nepřilákal ani zdaleka tolik pozornosti, jako jakési druhé místo zástupce bývalého náckovského bandu Conflict 88. Tedy aspoň tak se to podle reakcí některých lidí může zdát.

Hele, možná se to někoho trochu dotkne, ale Slavík je soutěž na úplné periferii zájmů. Cílová skupina diváků se asi už dávno posunula někam do kategorie 45 + a kryje se do jisté míry s diváky ostatních "zábavných show" typu Výměna manželek, Kolotoč a další zhůvěřilosti. Současná generace zvyklá na youtube a spotify si skladby Bílé a Gotta (tradiční stálice) pouští podle mě tak maximálně z recese. Dejme tomu, že Zlatý slavík v šedesátých letech měl ještě nějakou vypověďní hodnotu, ale od té doby už uplynulo hodně vody a dnes je to spíše taková soutěž popularity hudebních zombie a několika projektů se skutečně skalní základnou fanoušků.
Co já však vím, naposledy jsem soutěž viděl někdy před 15 lety, nicméně seznam oceněných vypovídá za vše.

Co tím ale chci napsat?
Předně bych se moc neděsil toho, že najednou je česká (a moravská se slezskou jakbysmet) společnost silně náckovská. Jasně, takoví lidé tu bezesporu jsou, ale nepředstavují hlavní proud společnosti a asi bych si tipl, že jich bude i méně než oněch cca 15 000, kteří hlasovali pro Ortel v této anketě. To skutečně není moc velké číslo na to, jaká pozornost se skupině dostává, co? Skupina Lucie získala v roce 2001 skoro 140 000 bodů, pro srovnání Ortel letos dostal bodů jen asi něco přes 20 000 (a přiznám se, že mi ten systém bodování moc známý není, takže jsem se třeba sekl a přepočítává se to jinak), takže o nějakém globálnějším přesahu moc nemůže být řeč. Klid.

Dost lidem také přijdou texty Ortelu náckovské a nebezpečné. To je do jisté míry věc názorů a osobních hodnot. Mně se nelíbí, zkusmo jsem si jich několik přečetl (a jeden poslechl) a musím říci, že explicitně se to tak netváří, nicméně vytvářejí dojem jako že, "však ty víš, jak my to myslíme", ale s tím se asi nic dělat nedá. Předně mi ale jejich skladby přišly plné patosu a - jako fakt sorry - dost hudebně blbé. Oproti nim je Landa s Matáskem něco jako Lennon a McCartney. Nemůžu se ubránit dojmu, že za podstatnou částí popularity skupiny Ortel stojí prostě a jednoduše skutečnost, že je přijímána jako "rebelující" a že se o ní hodně píše jako o "závadné hudbě" s potenciálním zákazem. To je prostě opět zakázané lákající ovoce. Podobnou publicitu se však z čistě hudebního hlediska skupina rozhodně nezaslouží. Však to znáte, negativní reklama je také reklama.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Meoskop

Virtuální pomníky

Hádej, kdo je vrah (2022)