Velká nákupní centra

Život ve městech je dost jiný než byl třeba (logicky) před 20 lety. Jedním z rysů měnícího se světa městského člověka jsou i velká nákupní centra (VNC). Já osobně nejsem zrovna příznivcem sáhodlouhého pobíhání po VNC, nicméně logika života je leckdy tak neúprosná, že někdy vás to tam chtě nechtě stejně zavede.

Jedno z největších nákupních center v celé ČR se nachází nedaleko od mého současného bydliště. Je to příšerná stavba, která v noci pronikavě září tak úspěšně, že v mysli některých psychotických lidí je jejím skutečným významem ozařování kolemjdoucích. Koneckonců proč ne...
Bohatě podpořeno masivní reklamní kampaní se honosí slogany, že zde seženete prakticky vše na jednom místě. No a jelikož jsem člověk do velké míry důvěřivý, tak jsem se vydal na nákupní shony.

Nebyl jsem tam samozřejmě poprvé, jednou z výhod VNC je jednoduše to, že je nepřehlédnete a jsou zpravidla na velmi dobře dostupných místech. Ačkoli k nim nemám zrovna vřelý vztah, tak jejich oblibu chápu a beru, že je to prostě atribut dnešním doby se vším dobrým i špatným co může přinášet.

Dám příklad za vše. Před lety jsem potřeboval koupit míč na nohejbal. Nohejbal je moc pěkný sport, v podstatě český vynález, dá se hrát s lecčím, ale prostě ten pravý míč na něj tak nějak lépe skáče, no. Vlezl jsem tedy do VNC a asi po hodině vylezl, leč bez míče. Prostě není. Dost frustrující. Míč jsem potom musel objednávat přes internet (přijel mi až odněkud z Ostravy). Obchody se sportovním vybavením mají regály tam přetékající sportovním oblečením a různými outfity, ale ty skutečně podstatné věci se krčí někde v koutku. Jako kdyby podstata byla hlavně se pořádně obléknout a hezky u sportu vypadat. Pokud hledáte něco jen trochu specializovanějšího, tak máte smůlu. No a podobně se to má ve VNC prakticky se vším.

Hele, já to nechci a priori kritizovat, ale přijde mi, že podobná centra jsou tak trochu odrazem nás samých. Jen kolik jsem potkal lidí, kteří se vrhli na sport, nakoupili předraženou (a stylovou) výbavu, aby poté sportu po několika marných pokusech zanechali...
Většina obchodů v centrech se věnuje prodeji oblečení. Různých trik, svetrů, košil, apod. tam seženete neurekom, až je to místy dost zahlcující. Možná to bude znít příliš tvrdě, ale většina obchodů ve VNC nabízí nepraktické věci a zbytečnosti. Jen si představte kolik tam můžete koupit různých druhů oblečení. Pokud ale potřebujete něco vymykajícího se běžné spotřebě, tak často narazíte (třeba jako já s tím míčem, nebo když jsem při své poslední návštěvě potřeboval v VNC zakoupit prázdný květináč - prostě nikde nebyl, ani v květinářství).
VNC však stále rostou a nabízejí stále větší prostor dalším outitovým obchůdkům a já tomu popravdě moc nerozumím.

Zase nechci, aby to vyznělo jako nějaké moralizování, ale když mi prostě někdo tvrdí, jak jsou VNC super a jak se tam dá sehnat vše, tak mi to přijde dost divné.
VNC nejsou podle mě totiž nic jiného než odraz nás samých, našich potřeb a snah zahnat úzkost a stres tohoto světa - i kdyby to bylo jen bezcílným nakupováním zbytečností.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Meoskop

Virtuální pomníky

CID