Stephen King - Dallas 63

To, že S. Kinga mám za dobrého vypravěče zajímavých příběhů, ví asi každý, kdo mě zná. Zároveň do jisté míry chápu ten určitý odpor k jeho osobě a je mi také jasné, že ty knihy prostě asi nelze doporučit každému, a to i při opakování dobře známého tvrzení, že S. King je jedním z komerčně nejúspěšnějcích autorů posledních 30 let.

No jo. Jednu věc ale musí na Kingovi uznat i jeho nejzapřísáhlejší odpůrci - navození retro atmosféry. Pokaždé když se s mistrem hororu vydávám na nějakou strastiplnou a děsivou pouť do minulosti (zejména pak když se jedná o přelom 50. a 60. let), tak mám velmi intenzivní pocit autentické atmosféry. Ten zahrnuje zdánlivě drobné maličkosti, ale ve výsledku působí velmi silně, a to dokonce tak, že i jinak velmi napínavou dějovou linku může místy zastíňovat. Minulost navíc - podle mě - King nevidí skrze nějaké zkreslující brýle (ať už růžové nebo černé). Na USA padesátých let oceňuje absenci stísňujících zákazů, relativně čistý vzduch, poctivé jídlo,..., ale zároveň si všímá negativních aspektů, které dnes víceméně patří do historického šuplíčku (otevřený rasismus, všudypřítomné kouření, apod.). No a přesně takový pocit jsem měl i při vkročení na půdu románu Dallas 63.

Velké plus u mě King má v tom, že využívá vlastní universum a "jeho" Dallas se v jedné části protne s fiktivním městečkem Derry známém z kultovní knihy To ("It"), v těch chvílích vše do sebe krásně zapadá a příběh pro znalce knihy obsahuje několik velmi příjemných narážek. Konkrétně pasáž se školníkovým otcem považuji za nejzdařilejší část knihy vůbec. Děj se poté přemisťuje do Dallasu a i když samotná zápletka s atentátem na J. F. K. (jak už koneckonců více než naznačuje obálka knihy v českém vydání) je velmi dobrá, tak části v Derry se podle mě nevyrovná.

King zde trochu vystupuje z role hororového spisovatele (není to koneckonců poprvé), Dallas 63 je více než horor sci-fi o cestování v čase se silnými romantickými prvky. King je navíc jedním z těch autorů, kde nějaké žánrové dělení postrádá hlubšího významu. I zde jsou děsivé pasáže (ano, zejména Derry), ale samozřejmě to není jen o nich. Dallas 63 je v podstatě "jen" dobře napsaný příběh o hledání lásky. Jo, až takhle banálně to může znít.

Čas strávený s touto knihou byl pro mě moc příjemný.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Meoskop

Virtuální pomníky

Hádej, kdo je vrah (2022)