1917

 Filmů odehrávajících se v časech první světové války je jako šafránu. Ten s názvem 1917 je zatím posledním příspěvkem z řady velkolepě a draze pojatých děl.



Jméno režiséra Sama Mendese ve mně pozitivně rezonuje už od jednoho krásného letního večeru, kdy jsem v letňáku viděl jeho slavný film Americká krása. Byl jsem tedy - a asi i oprávněně - zvědavý, jak si poradí s dost specifickým válečným tématem.

Inu, poradil.

Film nás přivádí do dubna roku 1917 krátce před ofenzívou vojsk Dohody. Je vybrána dvojice vojáků, kteří musí projít "území nikoho" ke spojenecké jednotce a varovat ji před útokem (neboť Němci se namísto  útěku pouze stáhli do předem připravených pozic). Místy trochu jako slavné Gallipoli od Petera Weira, hm? Celý film je tak pojat jako určitá mozaiková "válečná road movie", s dost zvláštními motivy a setkáními. Chvílemi na mě sálal i duch Coppolovy Apokalypsy. 

Působivé to je tedy dostatečně, k tomu si přidejme slušný hudební podkres (Thomas Newman, mimochodem také autor hudby k Americké kráse) a řemeslně velmi dobře zvládnutou práci. Mnoho scén je natočeno prakticky na jeden záběr (což mám velmi rád minimálně od zhlednutí filmu Nejdelší den), což umocňuje dojem, že jsem taky "tam". Napadlo mě také, zda se tvůrci trochu neinspirovali při práci s kamerou od nějakých počítačových her. Akce a napětí tu jsou velmi pečlivě propracovány do nejmenších detailů, a to natolik, že v podstatě nedávají "vyniknout" ani tomu nakolik je samotný scénář víceméně banální.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Meoskop

Virtuální pomníky

Hádej, kdo je vrah (2022)