Hacksaw Ridge (Zrození hrdiny) 2016

 


S válečnými filmy mám trochu problém. V úplně obecné rovině je mám docela rád, trochu to přičítám tomu, že ve mně pořád dýchá něco z toho kluka, který si rád hrál na vojáky. Pro upřímnost bych ale měl také dodat, že někdy se na válečné filmy dívám o poznání kritičtěji. Myslím si, že tyto filmy zpracovávají klíčové historické události, které dodnes nějakým způsobem ve společnosti (tu více, tu méně) rezonují a v nějaké podobě fungují jako součást sebepojetí národa, etnika, občanstva, apod. V tomto smyslu jsou státotvorná a podle toho někdy mohou vypadat. Jiná cesta je podívat se na válečné konflikty zcela bez příkras, bez zpomalených záběrů na hrdiny, bez tklivé hudby a zejména bez apelu na hrdost na účast ve válečném konfliktu. Snímek Hacksaw Ridge se nachází někde na pomezí. A podobně to mám u sebe i s jeho přijetím - tak nějak napůl.

Desmond Doss je hluboce věřícím adventistou. Přesto chce sloužit své zemi v bojích 2. světové války. Přihlásí se do služby a i když odmítá držet v rukou zbraň (a vyslouží si za to ostrou kritiku od svých "bratrů ve zbrani"), tak se nakonec ukáže jako celkem užitečný hoch. Takto napsané to zní dost podivně, nicméně film je opravdu natočen podle skutečných událostí a potvrzuje tak nepsanou pravdu, že realita bývá někdy daleko podivnější než fikce.

Film samotný by se podobně jako slavná Kubrickova Olověná vesta dal rozdělit na 2 části. Před nasazením do akce a na akci samotnou. Akce samotná je natočena velmi syrově a brutálně, dává tak nahlédnout krutostem války bez jakýchkoli příkras. Já osobně mám trochu problém se schématičností, v zásadě máloco mě na filmu překvapilo, jel podle očekávané šablony (a to jsem o případu vojína Dossa před filmem samotným nic nevěděl). Trochu je tu přítomna i kýčová složka, ale je to ještě za mě v míře, která je únosná.

Režie se v tomto případě ujal Mel Gibson, u kterého jsem si docela jist, minimálně po filmu o utrpení Krista, že je tu nejméně jedna věc, kterou má radši než víru v Boha - a to násilí na filmovém plátně.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Meoskop

Virtuální pomníky

Hádej, kdo je vrah (2022)