Chapelwaite (tv seriál, 2021)

 



Americký seriál Chapelwaite je inspirován povídkou Stephena Kinga "Prokletí Jeruzalémské", k níž mám blízkou osobní vazbu, neboť je to pravděpodobně první věc, kterou jsem od známého mistra hrůzy vůbec kdy četl (bylo to někdy v polovině devadesátých let ve sbírce povídek Noční směna). Už tehdy mě z příběhu příjemně mrazilo v zádech a říkal jsem si, že onen příběh v dopisech by si zasloužil filmové zpracování.
Nejedná se pochopitelně o převod do filmové podoby naprosto věrný předloze, ale tak už to bývá a často je to ku prospěchu věci, protože literární a filmové vyprávění jsou trochu jiné "sporty". Základ je však zachován, takže tu máme rok 1850 a rozháraného pana Boona, kterému do klína spadlo trochu nečekané dědictví v podobě domu s názvem Chapelwaite poté, co druhá část rodiny, s níž se ta jeho po dlouhou dobu nestýkala, kompletně vymřela. Jak už to ale také bývá, není smrt jako smrt, že....

Příběh je o to zajímavější, minimálně tedy pro mě, protože je zasazen do prostředí Lovecraftova Mythosu. Inspirace dávným mistrem kosmického hororu byla znát z předlohy a je pochopitelně i ze seriálu, což je jen dobře. Mumlá se tu cosi o Yog Shoggoth, je tu kniha De Vermis Mysteriis, atd. Pochopitelně "modří" už vědí, troufnu si říci, že pro nemálo fandů H. P. Lovecrafta půjde o příjemné rochnění.

Samotný seriál má 10 dílů a při jeho sledování jsem neměl pocit, že by tam snad bylo něco navíc, nějaká vata, či zbytečná natahovací výplň v podobě vedlejších nedůležitých linek. Vše do sebe zapadá a je správně načasováno. Úvod možná někomu přijde trochu zdlouhavý, ale podle mě má svůj smysl pro budování celkové atmosféry. Seriál se drží osvědčeného pravidla, tedy - první polovinu buduj napětí a nastiňuj záhady, někdy v půlce je víceméně odhal a v té půlce zbývající to nech postavy řešit.

Ze známých herců si zde střihl titulní roli Adrien Brody, ostatní "ansámbl" jsem neznal. Paradoxně největší problém jsem měl právě s Brodym, jehož ublížený výraz ve tváři mě trochu iritoval. Chápu, že to byl asi i záměr, ale moc mi to nesedlo.

I zde by se dalo najít několik logicky trochu zvláštních scén a způsobů jednání (například konec příběhu konstábla a jeho ženy), nicméně nic z toho extrémně nevadí a připouštím i možnost, že mi třeba ne vše docvaklo tak jak má. Každopádně Chapelwaite je podle mého na poli hororových seriálů mimořádný počin, který by žádnému fandovi žánru neměl uniknout.

A teď se omlouvám.... Shudde M´ell fhtagn....


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Meoskop

Virtuální pomníky

Hádej, kdo je vrah (2022)