Jan Žižka (2022)
Jan Žižka je předlouho očekávaný film Petra Jákla, který už
se mezitím stihl proslavit (nebo také „proslavit“) díky filmům jako
byl horor Ghoul, či konspirační krimi Kajínek. Tentokráte tento mnoha pády opadaný
bývalý kaskadér a judista (a také účastník olympijských her) zabrousil do doby
vrcholného středověku a rovnou zamířil na solar českých vlastenců, neboť tento
film se soustředí na Jana Žižku. Pravda, Jendu zde nevidíme v době jeho
největší slávy coby stárnoucího muže (což tehdy bylo cokoli nad 40), kterak
velí polním vojskům, ale ještě v časech, o nichž z hlediska jeho
osoby i takový Čornej tápe. Tato bílá místa na poli válečníkova života však
náramně svědčí panu Jáklovi. Není totiž nic horšího, když vám umělecké ambice
svazují takové věci jako minulá historická skutečnost.
O filmu se mluví snad už někdy od roku 2013 (scénář byl snad
v první verzi napsán ještě dříve), Jákl sehnal cca půl miliardy (na české
poměry nevídané peníze) a rozhodl se film pojmout ve stylu svých oblíbených
historických spektáklů typu Gladiátor a Statečné srdce. Ovšem tak nějak po
česku. A tak to taky dopadlo.
Nebudu zastírat a dlouhodobě šponovat případné čtenářstvo –
snímek to podle mě není podařený (a to hned na několika úrovních). Bylo by
příliš snadné a laciné láteřit na ahistorické věci typu podivných kostýmů a
zbraní, které hejtman z Trocnova nemohl znát. Každý historický film (až na
pár vzácných výjimek v podobě filmů, které zobrazují události z dob ne
zase tak zaprášené historií) si s sebou nese balíček podobných nešvarů. Dá
se to přežít, když je jinak svět představen přesvědčivě a zhruba odpovídá „duchu
doby“ dle současného vědeckého poznání. Koneckonců i takový uznávaný film jako
je třeba Sequensův Atentát (snad by i on možná šel s trochou fantazie zabalit
do pozlátka s nápisem „historický“) je v některých věcech záměrně
nepřesný jednoduše proto, aby scény náležitě filmově (a žánrově) využil. To vše
lze prominout. Když ale většina postav ve filmu působí jako fanoušci Depeche
Mode, kteří si odskočili na víkendový LARP do lesů, tak to není moc dobře.
Je to vlastně prokletí mnoha historických filmů od
devadesátých let dále. Představu temného středověku dávají najevo temným
oblečením, neustále zataženou oblohou, blátem, deštěm… a oběšenci na stromech.
Jistě, toto vše se jistě do jisté míry vyskytovalo, nicméně i tehdy lidé
chodili v barevných šatech (máme na to spoustu důkazů) a určitě minimálně
občas svítilo slunko. Jákl v podstatě nenatočil historický film v pravém
slova smyslu, jen najel na specifický žánr převážně amerických historických
(nebo spíše historizujících) snímků, které procházejí samozřejmě také svým
vývojem. Jinak vypadaly v 50. a 60. letech, jinak v letech 90.
Pravidly těchto filmů se podle mě Jákl řídí primárně. Žižku je tedy potřeba
brát jako pokus o žánrový snímek se vším všudy. Mně osobně na podobných filmech
vadí nejvíce jedna věc – snaží se zobrazovat (s větší či menší úspěšností)
historické události, avšak mluví (logicky) k dnešnímu divákovi, a tak i
logicky používají dnešní jazyk a myšlení. To pochopitelně ale vede k pokroucení
původních událostí, motivací postav, apod. Jako klasické klišé těchto filmů by
šlo asi uvést slovo „svoboda“. I v Jáklově filmu se hojně používá (dokonce
si jednu repliku půjčí přímo ze Statečného srdce). Snaží se ale podle výše
napsaného mluvit směrem k současnosti, k současnému pojetí svobody.
To je ovšem patrně dost odlišné od toho, jak slovo „svoboda“ vnímali lidé
počátku 15. století. I toto je potřeba při sledování filmu mít na paměti.
Jsem rád, že se ve filmu objevilo hned několik míst, ke
kterým mám silný osobní vztah. Jednak je to „Amerika“ u obce Mořina a druhak
samozřejmě i slavný Olymp Brd – Plešivec (speciálně jedna lokalita, kam chodím
rád čundrovat). Je sice s podivem, že jednou je tu „Amerika“ za prosluněnou
Itálii a podruhé za místo boje kdesi v Čechách, ale co už. V zahraničí
si toho asi ani nevšimnou. Když už jsem u výčtu pozitiv, tak by bylo fajn
zmínit herecké výkony Bena Fostera a Sophie Lowe, neboť mi přišly velmi dobré.
Foster toho dokáže dost odehrát jen výrazem obličeje, jen kdyby toho tedy bylo
k hraní ještě více (sluší se podotknout).
Negativa však podle mě jednoznačně převažují. To se
projevuje i v podobě ozvučení filmových soubojů, kdy to místo připomíná
mlátičky Šimona a Matouše, sebemenší úder pěstí vám ještě dlouho drnčí v uších.
Fakt je to nutné? Filmu také nepomáhá, jak se Jákl patrně moc a moc snažil, aby
byl brán vážně. Paradoxně to někdy vede k tomu, že leckteré scény působí
(nechtěně) směšně. Postavy ve scénáři také trpí častým filmovým neduhem, kdy
mají tendence vše vysvětlovat. Zde se to týká zejména komického dua Rožmberk –
Zikmund.
Jákl si také pochopitelně sezval různé odborníky na
středověk, aby mu jeho vizi posvětili. Prý se tak skutečně stalo a byl mezi
nimi Jaroslav Čechura. Možná by stačilo tolik se nezaklínat tím, jak je film v mnoha
detailech historicky věrný (není) a několika podlézavých rozhovorů a recenzí
(např. poslední číslo časopisu ČD, kde už chyběla jen otázka typu, „jak je
možné, že jste tak geniální a skvělý“) a Jákl by si ušetřil velkou část
kritiky. I tak by ale snímek podle mě moc nefungoval, samotná zápletka je totiž
docela podivná. Rožmberk cílící na nevěstu z francouzské královské rodiny
je i na něj trochu vysoký odpich, postavy zmateně pobíhající v lesích,
píseň „Kdo jsou boží bojovníci“ puštěna hned třikrát (i když tematicky jasně
odkazuje k době minimálně o dvě dekády pozdější)…, jistě, melodie mohla
být starší, ale ta slova, ta slova. A tak je to ve filmu skoro se vším. Až jsem
se tedy snad i divil, že Žižka nakonec nedostal do ruky dle Černých baronů onen
proslulý „gulomet“.
Dojem moc nevylepší ani závěrečná scéna vozové hradby a
útočících nepřátel (posunující nás o dvě dekády do budoucnosti), kdy se mezi
polním vojskem skví i pan Jákl.
Komentáře
Okomentovat