The Apprentice: Příběh Trumpa (2024)
Donald Trump je polarizující osobností, zatímco u jedněch
vzbuzuje až náboženskou úctu notně podpořenou obskurním „hnutím“ QAnon, tak u
jiných se s hrůzou v očích odehrává díky němu rozpad liberálního
systému. Buď jak buď, o polarizujících osobnostech se dobře točí filmy a
vzhledem k tomu, co se nyní děje v USA je takřka jasné, že na dobré „píár“
má tento snímek více než slušně zaděláno.
Původně íránský režisér Ali Abbasi se rozhodl pojmout
vzestup fenoménu jménem Donald Trump po vizuální stránce velmi precizně, vzhled
silně evokuje sedmdesátá a osmdesátá léta, obraz je v jiném poměru než
jsme dnes klasicky zvyklí, místy má až takový ten „VHS šum“, což skvěle
dokresluje dobovou atmosféru, takže není ani poznat, jestli nějaké vložené záběry
(například stavba budovy) skutečně pocházejí z roku 1979, nebo jsou
natočeny až nyní. Za to určitě dávám velké plus.
Příběh tu vykresluje mladého Donalda (Sebastian Stan), který
má na počátku příběhu ještě nějaké známky slušnosti a lidskosti, nicméně už
tehdy je v něm velmi silně přítomna touha „udělat velký deal“ a bohatnout
a nabývat moci … a tak vůbec, co vlastně lidé s velkým majetkem chtějí a
dělají. Do toho vstupuje drsný právník Roy Cohn (úžasně zahraný Jeremy
Strongem), který v mladém Donniem vidí potenciál a rozhodne se jej
dotvořit pro vstup mezi velké žraloky byznysu, kteří si s nějakým svědomím
moc nepářou. Předá mu základní pravidla (neustále útoč, nikdy nepřiznej
porážku,…), která jsou ve snímku několikrát zmíněna, a Donnie je brzy zahrne do
svého arsenálu. Cohn tak stvoří de facto monstrum, které je i na něj asi už
moc. Trump je tu (zejména v druhé části filmu) prostě Trumpem, herec Stan
se dobře naučil jeho gesta a velkohubá megalomanská prohlášení, takže i kdyby
tam seděl namísto něj černoch s velkým afrem, tak si řekneme, „jo, to je
Trump!“
Ano, ve filmu dojde i na podnikavou dívku z Gottwaldova
(Maria Bakalova), občasné drobky v češtině jsou sice trochu úsměvné, ale
potěší.
Není asi třeba dodávat, že reálný Donald Trump film striktně
odsoudil jako zlomyslné dílo. Ano, je možné, že ne vše, co film ukazuje opravdu
tak proběhlo (tak už to však u uměleckých děl bývá, že ne přesně odráží – často
záměrně – realitu), nicméně to celkové vyznění mi osobně přijde velmi trefné.
Komentáře
Okomentovat